Full version: Sorkår :(
kerstin z5-6
Varnas för sorkpest i höst och till våren pga sorkår -detta innebär att rosorna löper risk att betas ner totalt..
Problemet är svårlöst -inte för tidig täckning , stampa snön runt rosor (Ofta omöjligt -kan komma två meter på en gång o var är då rosen ? ) Jag har inte testat nåt annat -tips mottages
K
Gillan
För en del "normala"? sorkar kan man plantera lök runt det som ska skyddas. Alltså vanlig gul lök. Hos oss hjälper det iinte eftersom sorkarna är alldeles för många. Antagligen får de kriga om maten här då de till och med äter Krolliljor confused.gif .
pleximaster
För en gång skull kan man vara glad att man har tung lerjord de skulle inte ha en chans här! I planteringar rabbatter kan de ju gräva då jorden är utbytt där men mellan kan de inte göra gångar. Jag har fått använda mej av en hiltibilmaskin där leran var för hård.

Som hjälp till er med sorkproblem kan jag rekommendera min fasters tips, (hon har sandjord.) Hon har grävt ner galvat svetsnät (1,5x1,5 cm) runt rabatter och träd.

edit rutorna är 1,5x1,5 cm djupet ner är 1 meter, går säkert grundare men hon hade grävare på plats.

mvh plexi
kerstin z5-6
Hm .. Här är nog inte problemet gångar i jorden -utan i snön .. de gräver sig fram via den till rosorna och betar av dem vid markytan -ovan jord

Nät är nog inte realistiskt jag har för stort ,.. men jag ska testa sorkskrämmor med batteri i år tror jag och hönsnät runt klätterrosornas nedre delar kanske ...
pleximaster
Bor ju i skåne och här blir det sällan så tjocka snölager som ligger kvar länge antinge töar det och fryser igen (blir pansar) eller så blåser snön bort.

mvh plexi
kerstin z5-6
Ja, problemen är lika men förutsättningarna lite olika i landet, beroende på var man bor smile.gif
KURT
Från de rapporter som jag har hört så skall det t o m kunna finnas så mycket sork och lämlar att de t o m finns risk att rosorna blir nedtrampade!
Azola
Oj oj...vi har nyligen flyttat ut på landet " juli" och jag har ingen större erfarenhet av sork ...ännu...
Men det är rätt mycket sorkhål redan, ökar för varje dag så man undrar över hur det ska sluta!
Testade med PET-flaskor på metallrör ett tag men det verkar inte avskräcka mer än att de blev nya hål någon meter bort ( ljudet ska tydligen vara otrevligt för dem när det blåser/skallrar)
Det roliga med avskräckande ljud var att grannarna hade gjort likadant men där grävde sorken istället hål vid poolkanten och som bekant står ju en pump och surrar hela dygnet...så ljud verkar inte störa.
Tur att man har lerjord då..Plexi, de små liven kanske inte orkar gräva sig genom allt det packade.
Då det gäller att förhindra sorken att ta sig fram i snön ..Kerstin, är jag inte avundsjuk på ditt ev. framtida jobb med just detta...även om avundsjukan lyser grön då det gäller din trädgård och alla rosor för övrigt wink.gif
Alexander-VG-zon3
detta va en bra tråd ska läsa den hela tiden ,, har haft sork under hela året men under helgen gick dom åt hårt .
har ju sten och sandjord så där gräver dom väl sig fram i raket fart .
under 1,5år har jag förlorat
1fackellilja
2passionsblommor
3kamelior
2palmer
flertal halv upp äta prydnads gräs
lökar även vitlök
1fikonträd
1frilands hibiskus
1nästan en hel yuccas rötter .hoppas den kan rota sig på nytt innan vintern
säkert har en del perenner också ätits av

och även jag har börjat plantera rosor så dom lockas väl av allt jag planterar .

nu senast i helgen rök lök,fikon,yucca,gräs,kamelia

och här på vintern är ju jorden sällan frusen så djupt om ingen tjäle alls så dom kan ju hålla på hela vintern . dock inte mycket snö men gigantiska snö drivor . kan vara barmark nån meter bort men sen kan där vara 1m hög driva .

ska till stan på fredag och kolla vad dom har mot sorkar .
kerstin z5-6
Sorkskrämma MOLECHASER från Jula 129 kr ,verksam med för människa ohörbart ljud, ska skrämma 1000 kvm / manick -batteri håller 4-6 mån ska jag testa
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-09-2007, 15:27) *
Sorkskrämma MOLECHASER från Jula 129 kr ,verksam med för människa ohörbart ljud, ska skrämma 1000 kvm / manick -batteri håller 4-6 mån ska jag testa

tack för tipset en sån ska jag köpa , min trädgård är på 1000kvm så det blir ju perfekt .
Siv i Bollnäs
Vi har vattensorkar här och dom är jättestora och läbbiga med stora gula tänder...Jag har inte sett några förut men i år finns dom. Jag har köpt sorkskrämmor som är batteridrivna från en firma på nätet som heter Conrad Elektronik (i Skåne) men undrar nu hur det går med batterierna när det blir köldgrader? Vad säger du Kerstin t ex som också funderade på att skaffa sådana. Annars skulle ju skrämman fungera i flera månader och ha en räckvidd på 700 m² .
F övr var det kul Kurt, det där med att rosorna blir nedtrampade av sorkarna för att dom är så många!

Sivan g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon