Full version: Tips på dammväxter
lindås
Hej!

Jag håller just nu på med att planera min efterlängtade damm. Jag behöver dock tips på vattenväxter att plantera I dammen och sedan runtom den. Någon som kan tipsa mig om snygga växter? Sedan undrar jag hur man planterar t ex näckrosor. Ska man sätta ner vattenväxterna innan man fyller på med vatten?

Mvh
Vickan
Dealer
Vatten först och växterna sen. Då blir också vattendjupet tydligare. Många vattenväxter du ser i butiken finns också vilda men då ska man höra med markägaren först. Kabbeleka t.ex. blommar mycket fint på våren och ger ett fint bladbverk under resten av året. Sen finns det flera olika sortes liljor, gräs, m.m. det är bara att välja.
skogstroll
Jag planerar också damm smile.gif tänkte fylla på vatten till våren (dammen är inte helt klar) och sen växter. Hoppas det funkar!
lindås
Hej!

Ska man sänka ner vattenväxterna i vattnet i sina krukor? Hur planterar man vattenväxterna?

Vickan
Dealer
Det finns speciella korgar i handeln. Jag har också använt några gamla "shoppingkorgar", men även vanliga plastkrukor. Det optimala är om krukorna är som ett "nät" och släpper in vattnet och även släpper ut rötterna på sidorna också.

Jag planterar mina växter direkt i vanlig lera. Näckrosor skall ha lera. Det finns också speciell lera och jord för vattenväxter att köpa, liksom näringskulor som inte flyter upp. Köper du dyra vattenväxter bör du också höra vilken jord du ska använda, då är det ju dumt att chansa. Hur djupt de ska sitta finns oftast beskrivet på medföljande lapp. Tar du vilda växter kan du kolla hur de växer i naturen.

Jag har precis börjat, så någon stor tillväxt har jag ännu inte fått, men här kommer några bilder över hur det ser ut just nu.

[attachment=6925:Dammliv1.JPG] Här kan du skönja shoppingkorgen

[attachment=6926:Dammliv2.JPG]

[attachment=6927:Dammliv3.JPG] Vanliga plastkrukor så länge. Är inte säker på om de ska vara där

[attachment=6928:Dammliv4.JPG]
Dealer
Kolla nedanstående länk. Där hittar du bilder och planteringshjälp för många vattenväxter. Kan vara bra när du planerar växtlivet i dammen tummenupp.gif

http://www.aquainterior.se/default.asp
kerstin z5-6
och för kalla klimat rek jag sand på botten av dammen samt växterna planterade direkt i sanden .. med krukmetoden blev näckrosorna ynkligt små här

Kabbleka är fina -jag har en plena form -dubbel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon