emmsing75
Jag ska snart sätta igång att plantera mina höstlökar som jag införskaffat i massor och helt utan tankar på vart jag ska sätta dem, köpte allt möjligt bara som jag tyckte var fint. Så, innan jag bestämmer vad som ska få bo vart känner jag att jag måste få lite koll på hur några av växterna som de ska samsas med beter sig om våren. Jag har gjort ganska många nya planteringar iår och vet därför inte vilka som är sk vedartade (heter det väl när de fortsätter växa på samma stam som året innan?) eller som helt skjuter nya "skott" ur marken om våren. Så, vore väldigt tacksam att få veta hur dessa växter beter sig om våren:
Lammöron
Pioner
Höstflox
Jättedaggkåpa
Kantnepeta
Backtimjan (ska kanske vara vintergrön förresten?)
Ciczi
Pioner är så kallade örtartade perenner. De vissnar ner och skjuter nya skott om våren.

Ciczi
kerstin z5-6
Perenner dvs Lammöron
Pioner
Höstflox
Jättedaggkåpa
Kantnepeta
Backtimjan mfl är ört artade och vissnar -
Vedartade växter är enbart buskar träd , rosor mfl de har hårda stjälkar med bark, grenarna övervintrar

ett tips -sätt lökarna lite längre bak i rabatten -de här perennerna börjar ju komma när lökarna i stort sett blommat klart .. då döljer de den ibland gulnade lökblasten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon