Full version: har ni sett?
ehlana
[attachment=6913:Kopia_av_DSC00699.JPG]

Har ni sett min basilika? Visst är den fin... o stooor! Om ni kollar in "krukan" jag har till... det är en sån där träkruka/hink eller va man ska säga. Den hade råkat börja blomma igår så jag klippte raskt bort blommorna eftersom jag hört att den dör efter blomning, är det så? Nån som vet? I så fall är det väl bara att vänta på döden....... no.gif

Jag ber om ursäkt om detta inlägg hamna under fel rubrik men jag tycker man når fler personer här plus att jag faktiskt har den som krukväxt! biggrin.gif

Fenja
Jag gillar inte basilika så jag odlar den inte, men inte tycker jag att den där plantan ser döende ut! Tvärt om ser den frisk och fräsch ut så jag tror inte att du behöver oroa dig! Inga andra kryddörter som jag odlar dör av att blomma, men jag vet inte hur det är med basilika, men det låter inte så sannolikt...
Mvh
Fenja
ehlana
Okej hoppas du har rätt Fenja! Vill inte att min älskling ska dö..... varför gillar du inte basilika? *nyfiken* Trodde jag alla gjorde! smile.gif
Har du nån gissning på hur länge den lever? Det kanske går o gissa om du är en hejare på andra örter.... Köpte den som vanlig kryddväxt på ICA o den har växt sig till säkert 7-8 ggr större... Men nåt stopp blir det väl?

Tack för senaste svaret förresten!
Fenja
Av samma skäl som jag inte gillar rucola tror jag, inte gott! wink.gif Basilika brukar odlas som ettårig, du kanske kan övervintra den svalt och ljust, men den är lätt att fröså till nästa år så frågan är om det är värt besväret. Du kan skörda och torka eller frysa in bladen klippta i bitar.
Mvh
Fenja
Blomstertanten
Mina basilikor har blommat o inte har dom dött av det inte giggle.gif
Dött har dom visserligen , men av helt andra orsaker.
Tydligen så vill dom ha vatten emellanåt tongue.gif Och inte gillar dom frost !
basilikan jag hade förra sommaren hade jag köpt i min ICA-affär och så stor och fin basilika har jag sällan sett !
Dessutom blommade den massor och överlevde hela sommaren ute.
ehlana
Fenja: Jaså ja men jag äter det inte. Jag bara tittar på den och luktar på den! biggrin.gif Vill ju ha just den där plantan kvar för evigt! Jag har liksom blivit lite kär i den....... wub.gif

Blomstertanten: Skönt o höra Nu ångrar jag nästan att jag klippte bort blommorna.... kunde ju åtminstone fotat dem... Men jag fick lite panik.... Ja den behöver vatten ja biggrin.gif En heeeel del!!! Jag hade tänkt ta in den i värmen snart..... så ni menar att den kommer dö för mig i allafall no.gif
Sofiia
Jag gillade inte alls basilika tidigare. Det är ju en lite speciell smak... Men nuförtiden tycker jag nog om det. Jag minns när jag sådde nångång så stod det på påsen att efter att den har blommat ska man inte äta av den mera. vet inte om smaken förändras eller vad som händer. 1-årig är den iallafall, så det kan ju bra hända att den dör efter att den blommat.
ingrid fuxwall
Även om basilika är en ettåring går den utmärkt att övervintra, om man har möjlighet att låta den stå lite svalt under vintern.

Att den inte skulle gå att äta efter att den blommar tycker inte jag stämmer. Men när plantan blir lite äldre ändrar bladen struktur, så gjorde de exemplar jag hade.
Slängde en planta som minst var 4 år för ett tag sedan, då var stammen grov och förvedad. Blommade gjorde den lite då och då men då klippte jag bara bort blommorna.

ingrid
ehlana
Tror inte jag har den möjligheten... har varken källare, vind eller uterum... har iofs ett förråd utomhus men vet inte hur pass kallt det blir i sådana... säkert jättekallt! Varför ska växter stå svalare på vintern förresten? Det har jag aldrig förstått. Finns säkert nån logisk förklaring som jag inte lyckats lista ut än.....

Det gör inget om den blir dålig i smaken... äter den inte som sagt biggrin.gif Men undra hur stor den kan bli.... min är säkert 30-40 cm hög nu.....
ingrid fuxwall
Basilika tillhör de växter som fryser vid + 5 grader
ehlana
Tack så hjärligt för alla era svar! Kan meddela att basilikan fortfarande lever! Kan nog hoppas på att jag får behålla min älskling ett tag framöver angel_not.gif
ingrid fuxwall
CITAT (ehlana @ 02-09-2007, 20:35) *
Tror inte jag har den möjligheten... har varken källare, vind eller uterum... har iofs ett förråd utomhus men vet inte hur pass kallt det blir i sådana... säkert jättekallt! Varför ska växter stå svalare på vintern förresten? Det har jag aldrig förstått. Finns säkert nån logisk förklaring som jag inte lyckats lista ut än.....

Det gör inget om den blir dålig i smaken... äter den inte som sagt biggrin.gif Men undra hur stor den kan bli.... min är säkert 30-40 cm hög nu.....

Det är inte alltid man förstår men nog är det praktiskt att vissa växter vill ha det svalare vintertid - kostar inte så mycket i uppvärmning.

Tror du nog kan förvänta dig att basilikan blir en bit över 50 cm, kanske ännu högre

ingrid
Sofiia
De vill säkert ha lite svalare till vintern för att de som vilda lever på platser där det blir svalare till vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon