Peter76
Jag har fått något slags angrepp på mitt plommonträd och vet inte vad jag ska göra.

Ganska tidigt såg jag att det var stora hål i nästan alla löv på trädet. Nu när plommonen börjar att komma så ser jag att vissa skrumpnar ihop och faller av. Andra plommon verkar utvecklas bra, men dom som börjar att mogna droppar det någon slags gul eller genomskinlig sav ur. Dessutom så ser det ut som att det är någon slags svart sörja eller en massa små svarta korn runt kärnan när jag delar på dem.

Någon som har vet vad dett angrepp kan vara och vad man ska göra åt det?
Fenja
Hej och välkommen hit!
Titta i denna tråd det kanske är samma sak ditt träd råkat ut för? Annars kan du söka på plommon i alla avdelningar för det har säkert diskuterats tidigare.
Mvh
Fenja
Anna!
Att det bildas sockerdroppar och svart mojs kring kärnan brukar vara plommonvecklarens fel. Ofta ser man små larver som kryper i plommonet. De bekämpas genom att hindra deras normala livscykel. De övervintrar i jorden under trädet och man bör därför plocka bort angripna plommon som faller av. Jag har i år lagt alla nedfallna plommon i en hink med vatten och hoppas ta kål på de små krypen.
Lycka till!
10 aug 07 001.jpg Mycket plommon och mycket plommonvecklare :-(

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon