Full version: Hjälp!
Grimm
Jag har just köpt mitt första hus, och med det följde förstås en trädgård också! Jag skulle behöva lite hjälp med jordgubbsodling!! Nån som är duktig på det?? Jag vet inte ens om det är jordgubbar eller smultron jag har i trädgårdslandet!! (jag vet, jag är helt borta när det gäller odling, men vill gärna lära mig!!) Bor i Norra norrland, så jordgubbarna blir inte särskillt stora här heller, så jag ser ingen skillnad....
EKLO
Man brukar säga att jordgubbsplantor ska bytas ut ung. vart fjärde år (det blir mindre bär efter fyra år) så om du misstänker att de är äldre kan du ju ta vara på de nya småplantor som bildas längs revorna så här års. Första året får de inga eller väldigt få gubbar, men andra och tredje året blir prima.

Så här års brukar jag vara omild mot alla gamla plantor, kan i princip klippa bort alla blad, eller i alla fall så många att jag ordentligt ser var varje planta börjar och slutar - och så plockar jag bort nya revor och småplantor så att jag har gott om plats, 2-3 dm mellan varje planta. Jag myllar ner höet eller halmen jag haft runt plantorna och slänger på lite kompost, lite täckmaterial eller annan näringsjordförbättring mellan plantorna. Det brukar bli bra.

mvh eklo
kerstin z5-6
och om det är jordgubbar blir de minst lika stora här som söderut ..
Grimm
Oj, vilka snabba svar!! Tackar!!
De nya "plantorna" på revor, kan jag plantera ner dom i jorden nu? Dom är inte så stora, men endel ser ut att ha litet rosystem... Det är typ 5 grader ute nu och frost på nätterna, klarar dom det?? Hur förökar man dom annars? Det är ju först nu revorna fått nya pantor......
Margith
Jag har förökat jordgubbar genom att "leda" revorna till lite bar jord och trycka fast plantan. Det är absolut inte försent att göra det nu. Till våren klipper jag loss revan från moderplantan.
Smultronen brukar bilda nya småttingar alldeles själv, både här och där, oavsett hur jag sliter och river i dem. Men jag förmodar att du kan göra precis likadant med dem smile.gif

HelenN
hej hej!

Du kan absolut klippa av revorna & sätta dem nu...de rotar sig snabbt & lätt, men tänk på att inte vattna för mycket eftersom det snart är kallgrader, om jorden är fuktig så behöver du inte vattna alls. När vi hade jordgubbsland så tog jag alltid revor på våren & satte i pallkrage, sen på hösten så satte jag dem i det "riktiga" jordgubbslandet & vi fick jordgubbar redan följande sommar. Har du massor med plantor som skall bytas ut så kan du ju ta lite varje år, då har du "färska" plantor varje år också.

Nu har vi inget jordgubbsland kvar, för de vi köpte huset av hade inte skött landet sååå bra & det var jätte jätte stort & jag blev sjuk & tyckte det bara blev jobbigt. Så vi tog bort alltihopa & sådde gräs istället. Men du .......vi skördade 70 liter jordgubbar första sommaren. Ett tips också: lägg massor med halm mellan plantorna så slipper du ogräs & jordgubbarna blir inte jordiga.
Grimm
Tack för alla råd! Halm ska jag satsa på nästa år. Det verkar onödigt att stå på näsan och rensa ogräs om man inte behöver!! Då ska jag gå ut och plantera "småttingarna" i morgon bitti, jag har bara några plantor just nu, men kommer att ordna fler nästa sommar. Nån särskilld sort man ska satsa på om man vill ha stora goda jordgubbar?? (på en relativt skuggig plats, mycket träd runtomkring) Jag misstänker att det är smultron jag har nu, dom är små och söta. Blommar rosa.

Nån som är duktig på att odla gul lök?? provade det oxå, men det mesta skrumpnade ihop och dog när "blasten" var ca 30 cm hög. För lite dränering så dom drunknade denna blöta sommar????
Oj, oj, detta med trädgård är en hel vetenskap..... Det enda som var tacksamt att odla är plocksallat, det har jag så det räcker till hela samhället!! rolleyes.gif
Fenja
Jag täcker med 5-6 lager blöta tidningar, det håller i åtminstone två år och man slipper vattna! biggrin.gif Runt plantorna lägger jag träull så håller de sig rena och det är inte så lätt för skadedjur att ta sig dit och mumsa på dem.
Jag brukar rensa bort revor och annat på våren.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon