Full version: Elda
gunhil
Jag har hört att man inte ska elda på jorden för att den bränner sönder all näring stämmer det eller är det bara en myt.
Fenja
Hej och välkommen hit!
Det låter väl sannolikt att jorden blir steriliserad och på så sätt död om man eldar på den. Använd en tunna i stället!
Mvh
Fenja
Immix
Hos mina morföräldrar fanns ett område med lupiner. Det brukade vi bränna av på våren. Varför vet jag inte, men det var visst någon gammal tradition och det verkade ju fungera bra för blommorna. Kommer också att tänka på att man förr i tiden hade svedjebruk, så att elda på jorden borde väl inte utarma den? g.gif
Tosan
Tror det beror på hur mycket man eldar. På eldstäder man använt många ggr ser man det ju i många år efteråt.
Om man däremot bränner "gammfönna" på våren så grönskar det ju ordentligt där på bara ett litet tag. Likadant med hyggesbränning eller skogsbränder, då kommer det ju upp en massa nya växter efter ett tag.
Kan tänka mig att ytjorden blir steril, men en bit ner får annat chansen att visa framfötterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon