|
Min mamma, som är dryga 70, har bestämt att hon vill ha en mobiltelefon för att känna större trygghet när hon är hemifrån, kunna ringa om nåt händer med bilen när hon är ute t ex. Jättebra tycker naturligtvis jag.  Men hon behöver en enkel mobiltelefon. Den bör väga lite, men det gör väl dom flesta idag. Så bör den vara tydlig och framförallt enkel att hantera. Inga konstigheter, bara kunna ringa med den räcker. Har ni tips på nån bra modell?
skogstroll
01-09-2007, 17:35
ja min mamma hade samma "problem". Jag gav henne en Nokia 3110 (eler liknande modell) och hon svarar faktiskt ibland
Fizzgigg
01-09-2007, 17:35
Det finns en som är skräddarsydd för det: Emporia Life. Jag har testat en och tycker att den är väldigt bra för äldre. Genomtänkt även i små detaljer. SeniofonHojta om du har några frågor.
Min mormor köpte enklaste Nokian. Den går ringa och skicka sms med, sen är finesserna slut. Mamma kollade på den där seniortelefonen, men den gick på över 6000:- i sommar
CITAT (Tosan @ 01-09-2007, 19:31)  Min mormor köpte enklaste Nokian. Den går ringa och skicka sms med, sen är finesserna slut. Mamma kollade på den där seniortelefonen, men den gick på över 6000:- i sommar  Nu kostar den 2 495:- ink moms (fraktfritt)
Kollar man på pricerunner så går den att köpa för runt 2300:- http://se.pricerunner.com/pl/1-766719/Mobi...;q=emporia+life*edit LadyG han före
Ja det var ju något vettigare
Nokia, tycker jag, är lättanvänd och har lättfattlig meny. Även om en mobil har en massa funktioner så behöver man ju inte använda dem. Jag har en Nokia 3310 en Siemens S45 och en Samsung SGH-Z500 (just nu utlånad)...Nokian anv jag dagligen, de andra står mest i sina fåtöljer. Min syrra som passerat 70 och har synskada, har också en Nokia, minns inte modell men hon är jättenöjd.
aanderss
01-09-2007, 18:58
Nokia 3310 är med lätt o smidig
Jag tycker Motorola T180 är utmärkt, den har tydlig display, inga onödiga funktioner, samt rejäla knappar som dessutom är upphöjda och har lagom 'mottryck' - man trycker inte fel av misstag. Och så har den snabbringning, så man bara trycker och håller inne 1, 2, 3, etc, så ringer den till folk. Givetvis har den knapplås, annars hade det blivit illa  Min far har en sådan, och jag hoppas den håller många år än för den blir svår att ersätta. Dessutom ringer den HÖGT om man så vill - SonyEricsson och Nokia ligger verkligen i lä.  Motorola T180 Men, den telefonen är svår att få tag i numera eftersom den rationaliserats bort. Jag funderar själv på en billig Nokia 1600 att ha som reservtelefon. Kostar typ 399 eller nåt som kontantkortstelefon. Nokias enklare modeller verkar bra. 1112, 1110 är andra enkla modeller från Nokia. Vill man ha en mer avancerad - men ändå 'enkel' telefon verkar Nokia 3110 classic vara bra - med kamera, epost, mp3, 'wap', etc.  Nokia 1600.
Otroligt att de har gått ner i pris så mycket.... då behöver man inte oroa sig om den nuvarande lägger av.
Fizzgigg
01-09-2007, 22:54
En del av sakerna jag tycker är bra med Emporia-telefonen (utan att för den delen klanka på Nokia och de andra): - Stora knappar. Sifferknapparna är 13x13 mm och har bakgrundsbelysning så att de ska vara lätta att se och träffa.
- Både ringsignalen och vibrationen kan göras väldigt kraftig.
- Kontakten till laddaren är rund så den är dels enkel att träffa med när man ska ansluta den och den går inte att vända fel. Skulle man glömma ladda kan man trycka in vanliga AAA-batterier tills man kan ladda den.
- Inbyggd ficklampa så att man kan lysa på till exempel nyckelhål om man har svårt att träffa dem när det är mörkt.
- Väldigt tydlig och stor text på displayen.
- Om man bara ska svara i telefon kan man ha telefonen hopskjuten, då är det i princip bara två knappar att hålla reda på.
- Larmknappen ger extra trygghet.
- Man kan ändra och lägga till telefonnummer i telefonen på distans via sms. Om barnbarn byter telefonnummer kan de ändra telefonnumret i mormors telefon utan att de behöver vara på samma plats eller att mormor ens behöver bry sig.
aanderss
02-09-2007, 05:18
denna är jätte lätt nokia 3310
Emporia-telefonen verkar mer genomtänkt, i synnerhet med larmknappen. Hur lätt är det att slå ett telefonnummer om man fallit och slagit sig t ex? Eller ens komma ihåg vilket kortnummer man ska använda? Larmknappen gick ju att koppla till flera nummer, så att svarar barnen inte på det första numret försöker telefonen med nästa nummer tills någon svarar. Rätta mig om jag har fel, men jag tycker just den funktionen låter jättebra.
Dessutom är imho 3310, som jag själv ägde nån gång på 1990-talet, inte SÅ praktisk om man hör dåligt eller har dålig syn eftersom displayen är liten jämfört med Emporias och signalerna låga och otydliga för någon med hörselproblem. I synnerhet om telefonen ligger i väskan eller fickan.
3310 har inte någon vibration heller väl?
Fizzgigg
02-09-2007, 10:57
3310 är helt okej om man har pricksäkra fingrar och god syn oavsett ålder.
Ja, min farmor, nära 90, klarar en Siemens som sannerligen inte är så lättanvänd. Små knappar, men, de är ganska distinkta och klart åtskilda från varandra. Tycker Emporia verkar bra, men dyr. Synd inte Ericsson eller Nokia gör liknande, de hade utan vidare kunnat tillverka och sälja sådana för 500kr och ändå göra förtjänst.
Min pappa, 88, har en Nokia 50-nåt och han älskar den. Den har extra slagtåligt hölje och den är lagom stor att gå ner i fickan. Ett extra plus är att han kan få hjälp av ett flinkt barnbarn när han vill hitta vissa funktioner. Barnbarnet har likadan telefon. För några år sen när han just skaffat den första mobilen så använde han den inte så mycket. Vi fick tjata på honom att han skulle ha den med sig när han gick ut och framför allt ha den på. Numera kan han ringa när han står på en spårvagnshållplats och väntar på en anslutning bara för att det är kul att prata  Den här nya seniortelefonen är inget för honom. Den är alldeles för dyr i förhållande till vad man kan ha apparaten till säger han. "Man kan ju bara ringa". Barnbarnet har lagt in påminnelser i kalendern så att det piper när han skall ta medicin osv.
Hannele
03-09-2007, 11:11
Tur att mamma är van vid bärbar telefon inne, sådan här behöver hon inte längre:
Tack! Ska kolla upp lite priser och så och sen ta med mamma till en butik där hon får känna lite på modellerna. Så ska vi nog hitta en som passar. Ska även kolla lite på den där Emporia. Mamma är lite glömsk och har svårt för att komma ihåg saker, särskilt om hon befinner sig i en situation där hon känner sig stressad, så det måste vara lätt att hitta och slå nummer. Men bland alla dessa ska vi nog hitta en som passar mamma.
Ja, det jobbiga är nog inte att komma ihåg funktionerna. Det jobbiga är att komma ihåg att ta med sig telefonen när man går ut. Och att ha den på! Det är min erfarenhet, inte bara vad gäller min far. Även de andra seniorerna i familjekretsen har haft problem med att se nyttan med mobilen.
Lycka till! Du har kommit långt som har fått din mamma att gå med på att ha en mobil alls.
ninnisky
04-09-2007, 20:42
Och min mamma som skulle behöva en mobil lämpad för synskadade - inte finns den inte!
Lite tankar från mig: Moibil för äldre: Tror det är viktigt att mobilen inte är för pyttig och för lätt. Ska gå lätt att hålla i handen och lätt att trycka på tangenterna. Lätt att hitta i väska och få grepp om. Bra display med mycket ljus och tydlig text. Inte för många funktioner. Menysystem som den som ska använda den förstår - vi är ju olika. Har man haft en mobil innan kan det vara smidigt att köpa samma märke igen, de har ofta liknande upplägg/metaforer. Kan också vara viktigt att kolla om sladden till laddaren är lätt/svår att få i för den med fumliga fingrar. Bäst är väl att få stå i affären och hålla i olika modeller. Mobil för synskadade: Hörde för något år sedan att det fanns projekt i spanien där de sammarbetade med mobiltillverkare för att tillverka just mobiler för synskadade. Undrade vad som hände med det projektet. Gjorde en snabb google-sökning - kanske kan det här vara en sida att kika mer på? http://www.ignaberga.se/mobilteknik/eller kanske tips här: http://www.srfriks.org/hjalpmedel/synsvag.htmoch här finns info om den spanska satsningen (vad som hänt med den sen vet jag inte): http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/3226314.stmemma
Elisabeth-Västkustkolonisten
05-09-2007, 15:03
Ni som skriver om mobil för pensionärer, tror ni att alla pensonärer är lite dumma i huvudet? Tog väldigt illa vid mig. Jag är pensionär men kan också handska en mobiltelefon
Man kan väl skriva om mobiler till olika handikapp. Min sambo t.ex. ville aldrig har en med pyttesmå knappar, inte för att han är dumm utan för att han har tjocka fingrar.
Ninny har du kollat med handikappsförbundet? Eller föreningen för blinda? Det finns säkert också en nalle för din mama (hoppas jag)
Elisabeth
Vi har länge letat efter en telefon som är enkel, har stora sifferknappar, stor text, stöt och fukttålig.
Maken ser sämre och har kraftiga fingrar, har smutsigt blött jobb.
Förut hade han hajfenan som var perfekt, men nån bra uppföljare har vi inte hittat.
Elisabeth-Västkustkolonisten!
Ledsen om jag har trampat på tår. Självklart handlar det inte om man är pensionär eller inte. Inte heller om man är ung eller gammal. Känner en man som är 90+ som sista året skaffat dator, bredband och mobiltelefon. Han tar till sig allt med storm! Snabbare, lättare och med mer entusiasm än många 30-åringar.
Däremot är det många äldre som har fumligare fingrar och sämre syn. Och, som jag har upplevt det också många som är lite rädda för ny teknik. Men - absolut inte alla! Min förhoppning är att de som vill eller kanske halvt mot sin vilja behöver ta till sig datorer och mobiler får hjälp att hitta teknik på lagom nivå och tillräckligt smidiga för att de ska kunna ha nytta av, och kanske roligt med, det som andra hjälper dem att köpa. Men det gäller förstås även fumliga, otekniska 30-åringar och icke fumliga, teknikglada som samlat på sig fler år i livet!
emma
Margith
05-09-2007, 15:43
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-09-2007, 16:03)  Ni som skriver om mobil för pensionärer, tror ni att alla pensonärer är lite dumma i huvudet? Tog väldigt illa vid mig. Jag är pensionär men kan också handska en mobiltelefon
Man kan väl skriva om mobiler till olika handikapp. Min sambo t.ex. ville aldrig har en med pyttesmå knappar, inte för att han är dumm utan för att han har tjocka fingrar.
Ninny har du kollat med handikappsförbundet? Eller föreningen för blinda? Det finns säkert också en nalle för din mama (hoppas jag)
Elisabeth Vet du Elisabeth, nu tar JAG lite illa vid mig Jag är inte pensionär, jag är inte handikappad, jag är (förhoppningsvis) inte dum i huvudet, men senior-telefonen verkar vara den perfekta för mig! Jag behöver inte en massa konstiga finesser, jag använder telefonen till att ringa med och svara i, det är bra om den är liten (då kanske jag faktiskt tar med mig den) men knapparna på den?!!? Jag får ju använda förstoringsglas för att se dem Jag är närsynt sen barnsben och nu, på lite äldre dar behöver jag läsglasögon. Jag har en Sony Ericsson T230, den är helt OK. Inga underliga "finesser", kostade precis över 1000 kr när jag köpte den (jag har kontantkort). MEN till min telefon medföljde det en kamera. Sätter jag på den blir telefonen exakt 4 cm längre. Behöver jag en kamera tar jag med mig nån av de digitala kamerorna som finns i huset Jag önskar att tillverkaren hade använt åtminstone hälften av de 4 cm:arna till att ge mig större knappar, med tydligare text!!! Jag kan inte skylla på att jag har tjocka fingrar, men sitter jag i bilen när det är mörkt ute, då lyckas inte jag träffa "svara-knappen" om jag inte parkerar bilen först  Träffar jag rätt är det en ren lyck-träff  När jag kör bil håller jag helst ögonen på vägen.... Och jag har en hel del mil bakom mig, utan olyckor hittills.... Jag tycker att biltelefon-tillverkarna är lite fel ute. De koncentrerar sig på att få in så många finesser som möjligt i en och samma apparat. Men de glömmer oss som bara vill ha en fungerande telefon  Och då har jag inte ens berört frågan om täckning för telefonerna
05-09-2007, 16:32
Margith det är ju precis det jag säger, olika telefoner för olika handikapp. Om man är exterm närsynt är det ett slags handikapp. Jag har många olika handikapp så jag vet vad jag pratar om
Och då vil man ha en speciell nalle, en som passar en. Men att skriva att man vill ha en telefon till pensionär, det är att bunta ihop alla från t.ex. 60-65 år till kanske 100. Det är att säga att en pensionär inte klarar en lite mera avancerade telefon.
Om man sen vill ha en telefon med stora knappar och bara för att kunna ringa med, ja det är en annan sak. Det har inte det minsta med åldern oder pensionär att göra. Jag vill också ha stora knappar men kanske lite mera funkioner, t.ex. kamera men däremot min sambo( och han är yngre än jag) tycker att den s.k. seniortelefonen verkar vara lagom till honom. Så vi skall vi dvår nästa besök i tyskland titta lite närmare på olika telefoner där för det skall finnas flera av den sorten där.
Sen apropo bilkörning och telefon, ja jag har alltid tyckt att det skall förbjudas att prata i telefon när man kör bil. Antingen eller tycker jag.... för ser man någon som kör tokigt nog har den ett telefon i örat.
Elisabeth
ninnisky
05-09-2007, 17:12
Du får gärna, Elisabeth, tala om för mig om ni hittar något intressant i telefonväg. Mamma är nästan blind och jag har hittills inte hittat någon med blindskrift. Röststyrda funkar till en del men ändå inte tillräckligt bra. Och det där med pensionärer där håller jag med dig. Min man är teknikfreak och jag kommer inte långt efter. Bara för att man blir 65 eller så stannar ju inte tankeförmågan upp helt  . Det går inte att bunta ihop oss!
CITAT (Bee @ 04-09-2007, 21:12)  Du har kommit långt som har fått din mamma att gå med på att ha en mobil alls. Det är hon själv som kommit fram till att hon vill ha en.  CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-09-2007, 16:03)  Ni som skriver om mobil för pensionärer, tror ni att alla pensonärer är lite dumma i huvudet? Tog väldigt illa vid mig. Jag är pensionär men kan också handska en mobiltelefon Tycker nog det är lite överkänsligt att ta illa vid sig av en sån sak.
05-09-2007, 19:45
CITAT (Rose @ 05-09-2007, 19:10)  Det är hon själv som kommit fram till att hon vill ha en.  Tycker nog det är lite överkänsligt att ta illa vid sig av en sån sak. Det får du tycka då. Men tänk efter lite, bara för att man har nått en vissålder så är man klassad på ett visst sätt, mindre vetande osv Om man nu skulle säga tt alla mellan 20 - 60 är på ett visst sätt, är si eller så .......... nog skulle många protestera men pensionärer kan man ju bunta ihop, dom bli rman ju helst av med. Elisabeth CITAT (ninnisky @ 05-09-2007, 18:12)  Du får gärna, Elisabeth, tala om för mig om ni hittar något intressant i telefonväg. Mamma är nästan blind och jag har hittills inte hittat någon med blindskrift. Röststyrda funkar till en del men ändå inte tillräckligt bra. Och det där med pensionärer där håller jag med dig. Min man är teknikfreak och jag kommer inte långt efter. Bara för att man blir 65 eller så stannar ju inte tankeförmågan upp helt  . Det går inte att bunta ihop oss! Ninni vi åker ju snart till tyskland en tur. Ifall jag skulle se något, skall jag då bara skriva upp vilken det är osv eller köpa om det nu inte kostar en förmögenhet? Jag vet ju inte heller om vi kommer till en sådan affär men kanske...
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-09-2007, 20:45)  Det får du tycka då. Men tänk efter lite, bara för att man har nått en vissålder så är man klassad på ett visst sätt, mindre vetande osv "mindre vetande"? Oj oj, nu tycker jag du ska ta det lite lugnt. Ingen har påstått nåt sånt.
CITAT (ninnisky @ 05-09-2007, 18:12)  Du får gärna, Elisabeth, tala om för mig om ni hittar något intressant i telefonväg. Mamma är nästan blind och jag har hittills inte hittat någon med blindskrift. Röststyrda funkar till en del men ändå inte tillräckligt bra. Och det där med pensionärer där håller jag med dig. Min man är teknikfreak och jag kommer inte långt efter. Bara för att man blir 65 eller så stannar ju inte tankeförmågan upp helt  . Det går inte att bunta ihop oss! Håller med till 200%... man ska inte bunta ihop någon åldersgrupp. Pensionärer 65 - 80+ kan vara nog så kunniga i den nya tekniken... har själv flera exempel på detta i min närhet.
aanderss
05-09-2007, 21:22
CITAT (Netha @ 05-09-2007, 22:21)  Håller med till 200%... man ska inte bunta ihop någon åldersgrupp. Pensionärer 65 - 80+ kan vara nog så kunniga i den nya tekniken... har själv flera exempel på detta i min närhet.  min morfar är 91 år o han skaffade dator då han var 85 dock ej internet
CITAT (aanderss @ 05-09-2007, 22:22)  min morfar är 91 år o han skaffade dator då han var 85 dock ej internet Låter ju jättehärligt!  Då har du att se fram emot en ljuvlig ålderdom... menar, med de generna.  Som jag sa... man ska inte kategorisera vissa åldersgrupper.
aanderss
05-09-2007, 21:33
CITAT (Netha @ 05-09-2007, 22:31)  Låter ju jättehärligt!  Då har du att se fram emot en ljuvlig ålderdom... menar, med de generna.  Som jag sa... man ska inte kategorisera vissa åldersgrupper. mm somliga nlev gammla men andra dog mycket unga tex min farmor blev bara 46
Så är det också i min fam... farfar och morfar dog i relativt ung ålder, medan farmor och mormor levde i knappt och drygt nittio år.
aanderss
05-09-2007, 21:39
CITAT (Netha @ 05-09-2007, 22:35)  Så är det också i min fam... farfar och morfar dog i relativt ung ålder, medan farmor och mormor levde i knappt och drygt nittio år. min morfar har varit trädgårdsmåstare i snart 70 år
CITAT (aanderss @ 05-09-2007, 22:39)  min morfar har varit trädgårdsmåstare i snart 70 år Åh vad kul att han orkat med det så länge.
aanderss
05-09-2007, 21:45
CITAT (Netha @ 05-09-2007, 22:42)  Åh vad kul att han orkat med det så länge.  ja då men nu odlar han mest för eget bruk när han jobbade så jobbade han först på 2 slott o sedan på en stort företag där han var jordbrukschef.
Ser ut som att han haft ett bra liv som han trivts med.. det är det som är livskvalitet
aanderss
05-09-2007, 21:53
CITAT (Netha @ 05-09-2007, 22:49)  Ser ut som att han haft ett bra liv som han trivts med.. det är det som är livskvalitet  mm de är de värkligen men att jobba på slott på 40 talet var rena slaverijobbet påstår han
Tror jag det... att det var slaverijobb... eller kanske inte...beror på hur man ser på saken. Det var ju andra tider och andra förhållanden då.
aanderss
05-09-2007, 22:11
CITAT (Netha @ 05-09-2007, 22:59)  Tror jag det... att det var slaverijobb... eller kanske inte...beror på hur man ser på saken. Det var ju andra tider och andra förhållanden då. oja de var ju helt klart andra tider då men greven kunde ha 5 wc i slottet medan min morfar fick ha ute dass i sin boostad även när han hade små barn
Nu kommer det också seniorabbonnemang, även om det "som vanligt" finns skumma villkor.
Inga från Närke
28-09-2007, 18:01
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|