Diana
Hejsan på er alla trevliga trädgårdsvänner biggrin.gif
Jag har för två dagar lagt mäske till något jag tidigare ej sett under mina 6 år med dagliljor. Troligtvis för att jag kapat blomstängeln efter att den blommat färdigt utan att undersöka den närmare. Vad jag nu funnit är att det ser ut som om dagliljorna skjuter ut skott på blomstängeln?! Kan det vara då? Kan man plantera dessa och få en ny planta tro? Något jag tänker testa i alla fall.

Tosan
Tja, när det växer ut såna på ampelliljor går det ju bra att bara sätta dem i jorden, och dagliljorna är ju faktiskt rätt lika. SÅ jag skulle ha testat smile.gif
Eva i Skåne
Intressant Diana!
Jag ska kolla om mina dagliljor också har sådana "barn". Isåfall ska dom såklart tas tillvara. yes.gif
Diana
Det var just Ampelliljan som kom till tanke när jag såg detta. Så jag skall nog prova att plantera dessa "bebisar" yes.gif
stennie
Läste faktiskt häromdagen att det skulle gå att föröka dagliljor med dessa små skott på blommstänglarna!
Diana
Vad roligt! Då skall jag bara göra det idag! thanks.gif
Åsa E
Vad lustigt, jag har också sett det för första gången precis nu! Du Stennie som har läst om förökning, kommer det att växa ut rötter på dem? Du kanske kan berätta mer hur man ska göra?
stennie
Puh...hittade sidan igen! sweatingbullets.gif

Såhär stod det!

Proliferations are small plants that grow on the scapes of daylilies. Proliferations can be cut from the scape and if a multiple proliferation can be further divided by cutting before being stuck in a well-drained media. The proliferations will expand roots out into the media in approximately a week.

Här är länken till sidan...finns lite mer att läsa.
Åsa E
Tack så mycket!
Hoppas att det lyckas, det låter ju inte så svårt på beskrivningen.
Jag har fått ett antal "proliferations" (Nu lärde jag mig ett nytt ord!) på en och samma planta, en 'Pink Damask'. I kväll ska jag gå och spana på de andra dagliljorna också och se om de också har fått barn.
Diana
CITAT (Åsa E @ 03-09-2007, 12:56) *
Tack så mycket!
Hoppas att det lyckas, det låter ju inte så svårt på beskrivningen.
Jag har fått ett antal "proliferations" (Nu lärde jag mig ett nytt ord!) på en och samma planta, en 'Pink Damask'. I kväll ska jag gå och spana på de andra dagliljorna också och se om de också har fått barn.

Det är just min Pink Damask som har 5st bebisar som nu är planterade biggrin.gif

CITAT (stennie @ 03-09-2007, 10:11) *
Puh...hittade sidan igen! sweatingbullets.gif

Såhär stod det!

Proliferations are small plants that grow on the scapes of daylilies. Proliferations can be cut from the scape and if a multiple proliferation can be further divided by cutting before being stuck in a well-drained media. The proliferations will expand roots out into the media in approximately a week.

Här är länken till sidan...finns lite mer att läsa.

Tusen tack för denna info och länk! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon