Full version: Hosta
stella08
Det handlar inte riktigt om trädgård men ändå...
Jag tänkte plantera en hosta på kyrkogården. Har sett den växa vid en och annan gravsten och det ser bra ut, och vad jag förstår, är det en frosttålig växt. Jag har köpt en liten planta i början av sommaren och sen dess har den stått på balkongen och vuxit en del. Den är ändå ganska ung. Jag undrar, om jag ska låta den vara inne över vintern eller plantera ut nu? Och i så fall när är det dags att göra det?
zaaritha
Har två hostor på min farbrors grav; dem satte jag i maj.
Cacki
Hostor brukar vara tåliga så du kan säkert plantera ut dem nu. Ta absolut inte in den för det skulle den inte gilla alls.
Jan Lindgren
Hej!
Plantera ut den. Klarar den inte vintern nu så gör den inte det när den blir större heller. Om du talar om vad den heter så kan jag se om jag har några erfarenheter av den.
MVH
Jan Lindgren
stella08
Den heter Whirlwind.

hosta Whirlwind.jpg
Är det bra att täcka den med ngt om det blir frost? T ex lägga en krans av granris över?

ewa zon 3
Hosta 'Whirlwind' har jag övervintrat i lite större krukor nu i vintras.
Om kruka går så borde plantering i jord fungera bra också om inte bättre yes.gif
/Ewa

Cacki
CITAT (ewa zon 3 @ 02-09-2007, 12:21) *
Hosta 'Whirlwind' har jag övervintrat i lite större krukor nu i vintras.
Om kruka går så borde plantering i jord fungera bra också om inte bättre yes.gif
/Ewa

Ett sånt fint krukarrangemang!! wub.gif
ztina
Jag har en liknande hosta på min fars grav och den har stått där ca 3 år. Den är jättefin. Jag satte den på sensommaren.
Ztina
stella08
Tack alla snälla människor för goda råd! rolleyes.gif
Men ska man täcka plantan med någonting över vintern?
Biggan_
Nej det behöver du inte. Den vissnar ner och sedan skjuter den nytt till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon