Full version: Fiberduk mot frost
Jill-Ulrika
Läste i en annan tråd här på Odla att man kan lägga fiberduk över sina plantor mot den tidiga frosten. Som första-gångsträdgårdsägare har jag noll koll på detta och frostvarningarna ger mig lätt ångest. sad.gif
Vad ska man göra vilka växter ska man skydda med fiberduken? Har nyligen satt en höstrabatt med röd solhatt, stenkyndel, silkesnäva, och prydnadsgräs, bör de skyddas eller ska jag rikta in mig på mitt lilla köksland med några ensamma morötter och sallat?

Vilket syfte fyller fiberduken, egentligen.

Och frosten sen, vad innebär den för trädgårdsväxterna, vilken inverkan har den på perenner. Kan rabatterna blomma trots frostangrepp osv.
Åsa, mälardalen zon 2
Härdiga växter som överlever svensk vinter behöver du inte lägga fiberduk på, det är mest sommarblommor och frostkänsliga grönsaker man kan behöva lägga fiberduk på, en del av dessa växter klarar ingen frost utan säckar ihop, dina perennrabatter lär dock fortsätta blomma, härdiga perenner brukar klara flera frostnätter. Fiberduken blir lite som ett växthus och det håller kvar värmen från marken = det blir något varmare under duken än utanför.
Alexander-VG-zon3
ska du skydda mot frost ska du använda grönvinterväv . vilket skyddar bättre och torkar upp snabbare och får upp en högre värme .

kerstin z5-6
och de perenner du nämner ska ha kallt o vila på vintern -de behöver ingen frostduk
Ettåringar och annat kan behöva detta för att förlänga säsongen , men inte dina perenner

Frostduken är också bra att avhärda och skydda nysådda småplant på våren-när de ska ut första gången
Jill-Ulrika
Med dessa svar känner jag mig något mer lugnad inför frosten. Det förklarar kanske också vad som hände med min blomstertobak som bara var vissen och brun häromdan och som jag därför drog bort:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon