Full version: Planera trädgården
UlrikaH
Hej!

Vi har en stor trädgård som jag inte vet hur vi ska göra mysig och fin, jag har lite ideer, är det nån som har tråkigt och vill hjälpa mig, jag kan maila över foton på trädgården, så är det lättar att se. Du kanske t.o.m. bor i närheten och har tråkigt och vill hjälpa mig att påta? Ange om du tar betalt(har inte råd med så mycket.)

Mvh
Ulrika
Eva Swahn
Stor trädgård = Stor projekt.
Jag skulle börja med ett litet projekt.

En inbäddad sitthörna där du känner att det är trevligt att sitta och äta frukost eller dricka ett glas vin på kvällen. Alltså beroende på vilket väderstreck som är lämpligt. Du ska absolut inte ge dig på hela trädgården direkt - du stupar! och det blir dyrt! Alltså en myshörna - snabbt fixat med några krukor eller andra planteringskärl och lite billiga blommor i. Alltid hål i botten eller ett tjockt lager dränering (stenar eller frigolitbitar)

Jag tycker att eftertänksamhet är en dygd i dessa sammanhang. Låt trädgårdsuppbyggnaden växa organiskt. När du har gjort en liten sitthörna där du kan sitta och fundera hur du vill ha det ska du köpa ett par millimeterpapper av det större slaget och smörgåspapper och färgpennor av "blyertspennotyp" billiga till barn.

Sen ska du mäta upp din trädgård och rita in allt som finns där nu och huset. Allt, även det du inte vill behålla. Gör det i en skala så du kan läsa av den enkelt. Färglägg! Och fotografera hur det ser ut nu. Att ha en planritning över trädgården är ett måste anser jag. Du måste också ha koll på var det är mycket sol och var det är skugga och väderstreck. Du måste också veta vilken växtzon du tillhör för att veta vilka sorters växter som klarar av att växa där du bor. Spara sedan denna originalritning. Rör inte den.

Sen tar du ett annat milimeterpapper och ritar in sånt som hur som helst inte kommer att ändras: var huset ligger, var tomten slutar, entén etc, häckar, stora träd. Du fattar. Denna ritning kommer att vara planeringsritningen - när du har bestämt dig! Rita ändå med blyerts, för säkerhets skull.

Sen har du smörgåspapper till dina hugskott och ideér. Sånna kommer och går och ändras. Kolla andras idéer är dom bra - sno dem. Låna trädgårdstidningar och böcker. Läs in dig!

Några råd sammanfattningsvis:
1 Liten myshörna så du kan njuta redan nu.
2 Rita av, fotografera. Planera kan du göra hela vintern.
3 Ta sen en liten bit i sänder, låt det växa fram.
4 Riv inte ut gamla stora växter i onödan. De ger karaktär. Man kan formklippa thujor och cypresser så de blir lite roligare. Man kan låta klätterväxter växa upp i träd.
5 Lär känna dig själv som trädgårdsmänniska. Vill du ha det romantiskt, stramt, modernt? Vad passar till huset? Området?
6 Under tiden du funderar och planerar, klipp gräset och ta bort ogräset.
7 En trädgård kan bli hur dyr som helst. Påta ner växtsäkra billiga frön som krasse, ringblomma etc så länge du inte har bestämt dig. Kolla in plantskolor på hösten när de säljer ut!
8 Har du en sida av trädgården som andra ser, t ex entrésidan, håll den proper börja gärna där. Snygg fasad året runt är bra. Sen kan baksidan vara ett pågånde projekt.
9 Lär dig njuta av din vistelse i trädgården. Anpassa den så du trivs i den. De flesta av oss här på forumet har trädgården till kontemplation, terapi, njutning, experiment, återhämtning, att vara i när vi annars skulle haft tråkigt. Därför tror jag inte att du hittar någon som vill hjälpa dig att påta här. Behöver du hjälp kanske en lapp i affären skulle vara bra.

Lycka till!
Hannele
Rit-tips:
Du har säkert Lantmäteriets ritning över tomten och huset.
Kopiera en förstoring av den ritningen. Tejpa smörpapper över ritningen, flera.
Sen kan du flytta smörpapret över tomtritningen, flytta tilltänkta rabatter och stigar.

Läs Evas kloka ord.
Berith
CITAT (Hannele @ 14-07-2003, 13:47)
Läs Evas kloka ord.

Gäller nog inte bara Ulrika. rolleyes.gif Har också sparat dom!
Susanna
Hej!

Jag håller också med om att Evas råd var mycket kloka!!!

Att anlägga en trädgård att lite som att renovera ett gammalt hus, gör man det själv lär man känna alla delar. Man får en känsla för alla material, spikar, skruvar och skavanker. Likadant i trädgåren, man får en känsla för växter, ogräs, jord, insekter mm. För mig gör det att känslan för trädgården blir starkare och jag växer ihop med den. Att göra jobbet själv tar naturligtvis tid men under den tiden väcks nya ideér och gamla skrotas. Resultatet tror jag blir hållbarare.

Jag började för ett år sedan med en plogad åker där ingenting utom korn, vete och betor växt de senaste 20 åren. Första året la vi gräsmatta för att slippa gå i leran och anla ett lite grönsaksland. Sedan fick vi slåss med tistlar hela sommaren. I år har vi hunnit lite längre, gräsmattan tar sig och kökslandet har blivit större. Några träd har jag också grävt ner samt en häck. Blomrabatter har jag inte hunnit till ännu. I våras slängde jag ut lite frön till ettåringar bara för att få lite blomster. På tur de kommande åren står växthus och perenner. Men jag räknar med att det tar några år till att komma dit jag vill. Och vid den tidpunkten är det säkert dags för att börja göra om saker där jag fått nya ideér.

Hälsningar
Susanna rolleyes.gif
Ti bee
Ha ha, ja, där slog Eva huvudet på spiken! Kan inte tillägga någonting annat än att det var riktigt goda råd! smile.gif Punkt 1-9 sitter som gjutna! smile.gif
UlrikaH
Hej på er!

Tack för de goda rådena! *ska försöka*

Jag bor i zon IV. (4)

Vi har bott i ca 3 år i vårat hus och det är mitt barndomshem.......med andra ord har jag bott här en väldigt massa år....

Dels vet jag hur trädgården såg ut när jag var liten, dels på 1800-talet (har foton) och även foton (bl.a. flygfoton) från 50-talet. Husena (vi har 2) är byggda ca 1826. Det är en gammal bondgård.

Idag så finns inte så mycket gamla växter eller träd kvar. Men vi har en rundel kvar på framsidan med en 3 stammad (tidigare 5stammar) lind som är ca 15-18 m hög. På ena sidan av tomten är det en sluttning neråt (mjuk sluttning, ca 25 meter)

Jag skulle vilja ha en damm, altan, pool i trädgården också.

Mvh
Ulrika
UlrikaH
Här är lite bilder, dom är dock ganska stora, har ni modem och vill ha mindre bilder så hör gärna av er!

Fler bilder finns i inlägg längre ner.

Mvh
Ulrika
UlrikaH
tomt inlägg
UlrikaH
felaktigt inlägg(kan ej radera?)
Berith
Länkarna funkar inte heller! sad.gif
UlrikaH
Tack Berith!

Jag hade för mycket i loggarna på min hemsida, det är nu åtgärdat och bilderna uppladdade!(de fick inte plats)

Hoppas allt är ok nu!

Mvh
Ulrika
Eva Swahn
Ja, du Ulrika. Min spontana reaktion är att ta det lugnt. (Jag har inte sett dina bilder än.) Damm, pool och altan låter dyrt och stort. Jag antar att du har lagt ner tid och pengar på husen i första hand och nu har kommit till trädgården.

Eftersom du har dokument som visar hur trädgården har sett ut så är det en värdefull källa. Om jag vore du skulle jag ödmjukt inse att det är ett kulturarv du förvaltar - som du dessutom har blodsband till då det är ditt föräldrahem. Kanske har du, eller kommer att få egna barn som ska växa upp här och det är ju en fantastisk förmån du kan skänka dina små.

Var rädd om linden! Det är ju ett vårdträd, vet du vem som en gång planterade det? Jag skulle mycket varsamt gå tillväga och pietetsfullt restaurera trädgården så att den får ett utseende som passar husets ålder. Men jag förstår också att du vill ha moderniteter som vi har idag när vi njuter av utelivet i trädgården.

Jag skulle föreslå att du lånar böcker om gamla hus och trädgårdar och studerar hur man stilenligt skulle ansluta en altan. Kanske skulle ett uterum eller veranda vara vackrare?

Trädgården som ligger närmast huset skulle jag försöka vara historiskt korrekt i form, färg och växtval. Pool skulle jag vara mycket noga med att lägga på ett sätt så att man inte stör - eller förstör - intrycket, med andra ord en bra bit ifrån huset.

En damm vore förtjusande, det är inte heller ett så stort ingrepp i omgivningen.

Börja med att inspektera växtligheten allra närmast husen så att ingenting växer så att det kan skada dem eller de avlopps- och vattenanslutningar som finns.

Gå varsamt fram!
Hannele
Bevara & sköta en gammal trädgård av Christina Ilminge ska du låna eller köpa. Boken beskriver praktiskt och konkret hur man utifrån dagens verklighet på bästa sätt bevarar och sköter en äldre trädgård.

"I Sverige finns en folklig trädgårdstradition som är ett kulturarv att bevara för framtiden. Christina Ilminge har skrivit en bok om hur man tar hand om en gammal trädgård om man vill bevara dess karaktär.

Boken är rikt illustrerad med färgfoton och instruktiva teckningar, och den vänder sig till alla som är intresserade av hur man bevarar en äldre uppvuxen trädgård. Här behandlas de mindre trädgårdarna från perioden cirka 1850 till 1940, vid torp, egnahem, jordbruk, stadsvillor och kolonistugor.

Förutom inspirerande förslag till olika typer av gammaldags rabatter finns också planexempel på hur äldre trädgårdar i varierande skick kan bevaras på ett varsamt sätt så att en ursprunglig helhet inte går förlorad. Trädgårdshistorikern Maria Flinck har skrivit ett förord till boken."
Lena N
Har nu tittat på dina fina bilder Ulrika. Där finns ju enorma möjligheter utan att föröda kulturarvet. Att det är ett kulturarv innebär ju inte att tiden ska frysas vid ett visst årtal. Vill du ha en levande trädgård måste det finnas utrymme för utveckling och förändringar.

Spontant kände jag att om rundeln varit min hade jag velat rama in den t ex med en låg mur av gårdssten. Sedan hade jag täckt gräset med tidningar och fyllt på med jord (bara ett tunnt lager intill trädstammarna). Så hade jag planterat vårlökar. Snödroppar, scilla, påskliljor....... att begränsa sig är det svåraste. Vad jag skulle plantera i rundeln utöver vårlökar hade jag tagit vintern på mig att planera.

Lycka till, det kommer att bli en fantastisk trädgård! biggrin.gif
UlrikaH
Tack snälla ni för alla tips jag fått!!

Mvh
Ulrika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon