Full version: "Grekhörna"
ramses
Hej. då jag tycker mycket om Grekland har jag en plan på att anlägga en sittplats ute. Den ska anläggas på en del av en grusgång, ska vara uppbyggd så att det går att sitta där och att ha urnor. Marken ska bestå av skifferplattor med vita skarvar. Ytan på platsen ska vara vit (kalkad)? Det jag undrar över är hur man gör sånt på bästa sätt. Har man betong i hela klabbet och formar upp det eller har man murat tegel son sen strykr med beläggning? hur gör man med markytan, vill att de ska bli slät, behövs nog också nåt avrinningshål för regnvatten. nån som har några tips. mottages gärna. :help:
Killensomvillhagrönafingrar
Skall du kalka skiffer?

Ang att lägga skiffer finns det garanterat en massa tips o du använder sökfunktionen.

Ang kalkning finns det ett antal olika metoder men en tegelmur som är kalkad tycker jag är ursnyggt. Passa på att lägg den så att det blir ett riktigt varmt hörn där du kan bära ut en kruka med Bougonvilla (Säkerligen felstavat men läs vad jag menar inte vad jag skriver wink.gif )

Mitt andra tips för att få det att se lite mer "grekiskt" ut är att måla möbler, eventuellt pergola i blått.
Sedan tycker jag att du skall sätta vinrankor för det känns som grekland för mig.

Enligt mina erfarenheter så är det oftast inte så prunkande i Grekland men örter som gärna är mot det silverfärgade hållet passar nog bra.
Skall man gå på den "riktig" linjen så måste du ha en sådan där mygg/flugfångare som sprakar när de går emot och gärna rangliga stolar med sisalrep i sitten och självklart engångsduk med rostfria dukhållare. På bordet skall det stå en karaff som är gjord av keramik glaserat med farlig bly färg wink.gif och en aluminiumkaraff till vinet samt därtillhörande kådasmakande vin.
Dessutom en tv med förinspelade musikvideor på grekiska innehållande män med oljat hår och enbart väst på överkroppen.
Kanske en felstavad meny där du erbjuder 3 shots för priset av två.

smile.gif
ramses
Jag får väl tacka "killen...." för svaret. Men, nej jag ska inte kalka skiffret, däremot skarvarna emellan skifferplattorna. Sen får jag väl bara beklaga dina fruktansvärt tråkiga erfarenheter av Grekland och de uppfattningar du därigenom har om vad som är "grekiskt". Men, det finns flera möjligheter att få tips om det lilla projekt som jag tänker genomföra. Hej då.
Fenja
Hej och välkommen hit!
Här kanske du kan hitta lite inspiration när det gäller växterna!
Muren runt vår altan består av frigolitblock som sedan är överdragna och slätputsad frigolit. Den ytan torde gå bra att kalka vit om man vill. När det gäller "golvytan" föreslår jag att du googlar lite på dränering så får du en bild av hur du kan gå tillväga. Googla på byggforum så kan du säkert få adekvatare svar där också. Framför allt fråga när du köper materialet, de brukar vara kunniga i fackhandeln.
Vore roligt att se bilder på hur ditt projekt växer fram!
Lycka till!
Fenja
Anki V
Min dotter som är sambo med en grek gjorde en grekisk balkong (i sitt tidigare boende) och där var det vitrappade väggar, svart klinker på golvet och ”grekblå” utemöbler…. sedan hade hon en massa röda lite spretiga pelargonior i terrakottakrukor och i stora olivburkar som hon tiggt åt sig av en pizzabagare.

Hon hade någon form av grekiska ljuslyktor också men jag kommer inte ihåg hur de såg ut g.gif .

Den "grekblå" färgen höll hon på att driva färghandlaren till vansinne innan hon fick exakt. w00t.gif

/Anki
Killensomvillhagrönafingrar
Ramses. Mitt svar var skrivet i skämtets tecken som du förstår.
Ang de kalkade fogarna så tycker jag att du skall använda vit fog så slipper du kalka, och när de efter 4-5 år börjat bli mer åt det gröna/smutsiga hållet kan du kalka dem.

Dock så tycker jag denna växt borde passaBouganvilla dock så kommer den inte bli lika stor i sverige tror jag men den är grymt fin ändå. På vintern får du bära in den om jag förstått det hela rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon