Full version: Ta frön...
Cassiopeia
Är okunnig nybörjare och har nu fått för mig att det kanske vore kul att ta lite fröer att så själv sedan. Jag brukar aldrig lyckas med frösådder och har sällan tålamod med dem, men jag VILL. blush.gif

Vad kan man ta fröer av? (Det mesta antar jag, men sådant som är enkelt.)
Jag har ingen trädgård men man har ju rätt att ta fröer i naturen, finns det något intressant man kan ta där?
I stugan har jag bara några penséer och en stjärnöga, resten är perenner. Tror jag. *hehe*
På balkongen har jag Fuchsia, Verbena och några Snöflinga som jag tänkte slänga på komposten idag. Inget man kan ta av dem va?

Om jag nu skulle få tag i fröer, hur förvarar man dem och när ska man så dem sedan då?
kerstin z5-6
Frö plockas lättast när de mognat ute -frökapseln är brun och ev lite öppen -man kan plocka hela stänglar eller kapslar och lägga dem på tidningar inne för att torka mer-då spricker de o fröna trillar ut
Lättast är att sedan , förvara fröna svalt i kaffefilter till det är dags att så
Beroende på sort sås de Januari till maj
Vissa perennfrö ska ha en kylperiod och sås tidigt på året o ställs ute -ettåringar med kort utvecklingstid sås mycket senare
Börja så -det är jätteroligt smile.gif
Cassiopeia
Men vad kan man ta frön av då? Och när ska man börja leta?
kerstin z5-6
Alla perenner -många liknar moderplantan rätt bra -men finns de i flera färger så kan man inte vara 100 på vilken färg sådden blir tex
Akleja
Iris
Riddarsporre-de flesta går fint att så -hade du inte iris i stugan ?
Gräs osv

Samla from nu -om fröet ser moget ut

Ettåriga växter -jag brukar köpa frö till dem -mest för att jag vill vara säker på färg o form
Pensee tex brukar krympa till små violer om de sås från egna frö

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon