*Ulrica*
Nu börjar det dra ihop sig och bli dags att börja bygga den där förkultiveringsanläggningen i källaren. När jag berättade lite mer för sambon så fick han en bekymrad rynka i pannan. Fuktproblem....

Jag vill bygga ett bord på ca 1x4,5 meter där det ju så småningom kommer att vara fullt med krukor med fuktig jord. Detta påverkar naturligtvis fuktigheten i källaren. I tvättstugan som också ligger i källaren står redan en avfuktare för att förebygga sådan problem.

I det rummet där förkultiveringsanläggningen skall vara finns en ventil där jag skulle kunna sätta in en fläkt, det finns enligt sambon fläktar med hygrometer som sätter igång vid en viss fuktighet. Jag tänkte också sätta in någon sorts dörr eller plastskynke så att inte fukten sprider sig i resten av källaren.

Vad tror ni om detta? Behöver jag fuktskydda/säkra väggar och golv med spärrskikt och sånt? Hur har/hade ni gjort? Finns det någonstans man kan läsa om någon som har byggt ett sånt här rum?
kerstin z5-6
Nej du behöver inte oroa dej för fukt -fläkt är bra för växterna , så det kan du ha ändå
Tosan
Om du har öppet i källaren så tar luftavfuktaren reda på det mesta. Den där fläkten i ventilen är samma som man använder i badrum och hjälper säkert till.
Margith
Jag tycker att din sambo oroar sig över ett "icke existerande problem"

I min tvättstuga övervintrar jag ca 200 pelargoner och jag använder den som förkultiveringsanläggning till fler frö-sorter än jag tänker erkänna här shy.gif .
Jag har en avfuktare som slår igång när det blir för fuktigt. Det enda som sätter igång den, det är torktumlaren! Men å andra sidan behöver inte torktumlaren vara på mer än någon minut, innan avfuktaren kör igång.

Jag tror att dina frösådder har hunnit drunkna många gånger om, innan de skapar fuktproblem i er källare.

kerstin z5-6
Vi kan ta en jämförselse -Mitt uterum 38 kvm klinkergolv med värme -byggt längs huset ena sidan , 3m i takhöjd
Innehåll bla en Damm med fisk 60 djup 2m bred, 200 +(har inte räknat) krukor av varierande storlek, 5 änglatrumpet i jättekrukor
Luftfuktighet 60-80 % året runt är målet -vintertid får jag inte alltid upp fukten så bra

Om 200-2000 ? pyttekrukor + jord o vatten skule orsaka mögel o röta i din källare -borde både mitt uterum och husvägg vara genomruttna vid det här laget ..smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon