swecul
Om nu någon varit där så kanske ni vet vad jag talar om, där finns flera stooora gamla hängpilar
som är jättevackra, det är såna som man ofta ser från den amerikanska södern.

Hur som helst så skulle jag veeeeerkligen vilja ha tag i ett sådant träd, men vad heter det och vart hittar man det,
har kikat på några plantagen och lite andra växtförsäljningsställen men hittar inte just DEN pilen utan bara en massa
bollpil osv...

Någon som kan hjälpa mig?
buffy
Det man nog oftast menar med hängpil eller tårpil, på engelska weeping willow, heter eg. fontänpil (Salix babylonica) och kaskadpil (Salix chrysocoma). Googla de latinska namnen så hittar du bilder på desa sorter. Jag vet tyvärr inte vilka som växer vid skånelaholms slott.
buffy
Salix sepulcralis skall det nog rätteligen vara för kaskadpil, chysocoma är en gyllene variant, det finns också en variant som heter 'Tristis' osv.

Lycka till!
swecul
ok, men vart sjutton hittar man dessa? kan man be en plantskola att ta in träd på beställning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon