Full version: guldfiskyngel
Tajci
Hejsan jag hittade hit idag och det kanske finns någon som kan hjälpa mig. Förra året hittade vi en massa guldfiskyngel i vår damm. Vi har 3 stora guldfiskar men aldrig förr har vi hittat yngel. Så vi tog upp dem över vintern och satte ut dem i dammen i våras, även i år finns det yngel visserligen bara 3 som jag har sett men så till min fråga. Förra årets yngel är fortfarande svarta och det är årets yngel med. När får de röd färg egentligen, de kan ju omöjligt vara någon annan fisk som kommit in i dammen och sedan försvunnit g.gif
Dealer
Vad jag förstått är det väldigt olika. Ibland kommer färgen snabbt och ibland tar det tid innan de får färg.

Själv hittade jag yngel i en damm vi hade förr och där skulle det inte vara någon fisk alls rtfm.gif Troligen hade jag fått med fiskägg med de växter jag planterat in g.gif
Tajci
Tack för hjälpen då får vi se om de kanske får färg nästa år när de fyller 2
MariaS
Vissa yngel som jag har fått, har fortfarande inte blivit röda, utan behåller den grönsvarta färgen fortfarande efter 4 år.
Sollan
En av mina tolv yngel som nu är inne på fjärde året blev röd i år. Resten är lika brunsvarta som förrut...
Maggan H
Det är ovanligt att det tar så lång tid som 4 år, i regel färgar de ut andra året. Ett av mina tidiga årsyngel, det är inte större än 5 cm, har färgat ut redan.
MariaS
CITAT (Maggan H @ 02-11-2007, 17:12) *
Det är ovanligt att det tar så lång tid som 4 år, i regel färgar de ut andra året. Ett av mina tidiga årsyngel, det är inte större än 5 cm, har färgat ut redan.

JAg har ett gäng nya yngel från i år. Samtliga är fortfarande gröna. Och dessutom har jag tre stycken numera fem år som fortfarande är gröna. Den gröna färgen är ursprungsfärgen. Har man bra viltmaterial är det troligast att man får gröna yngel, vilket i sig inte är till anckdel, eftersom de klarar sig bättre från att bli uppätna av grodor, ormar och fåglar.
TobbeGarden
Mina yngel är två år och har inte färgat ut ännu . Mvh Tobbe
Carl
Hi!
Om jag kommer ihåg rätt så är den röda färgen framodlat och inte den naturliggga färgen.Får fisken sen yngel så är det möjligt att de får basfärgen åter.
KURT
Guldfiskar som släpps ut (finns säker vild i Sverige också, i Danmark har man visat att den förökar sig vild), tappar snabbt sin färg. I det vilda är det inte bra med så starka färger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon