Full version: Liljefjäll...
Tosan
Har grävt upp mina liljor idag i väntan på resterande lökar som de ska få bo ihop med... Men jag fick ju massor, massor av liljefjäll och kan inte ens gissa färgen då det var 5 eller 7 olika som satt där.
Kan jag spara dem på nåt vis till våren och krukodla dem, eller är det bättre att sätta dem i krukor nu under lysrör tills man ser färgen, eller ska jag helt enkelt skeppa dem?
kerstin z5-6
Du kan
1 gräva ner -men då ser du inte färgen -de kan ju dock flyttas -tar nåt år innan de blommar från fjäll-kanske pallkrage i väntan ?
2 krukodla inne -men det tar ju lååång tid ..
Tosan
Hmm, då får de nog vara inne tills de bekänner färg g.gif Eller ja, iaf över vintern, har som ingenstans att sätta dem nu där de får vara ifred...
Men jag funderar om de ska få hamna lite här och där i rosenrabatterna så småningom smile.gif
Fenja
Jag brukar kruka dem och gräva ner i en rabatt över vintern och lägga lite granris över. De klarar sig fint så här i zon 4 i alla fall.
Mvh
Fenja
Tosan
Ja så skulle man ju kunna göra åxå.. Då är det bara att gräva upp krukan till våren g.gif
lissa
1. Vad menas med låååång tid fear.gif
2. hur kan man se färgen på en kommande lilja på ett fjäll ? Jag har nämligen för första gången försökt mig på att plantera några fjäll...tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg i vilken av mina "lök krukor",men det ger sig ju med tiden... smile.gif
Fenja
Det tar några år innan det blir en blommande lök. Du kan inte se på fjällen vilken färg liljan kommer att få, så vitt jag vet.
Mvh
Fenja
lissa
Ah, tack för svaret Fenja..det där om färgen kanske jag missförstod när jag läste i Kerstins svar att man kan gräva ner dom, men då ser man ju inte färgen..
Om det tar så lång tid gör det ju inte så mycket att jag inte har riktig koll på var dom befinner sig tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon