Full version: Färdiga staket ?
marinis
Finns det att köpa färdiga staket som man kan köpa i moduler?

/Marina
Tosan
Ja, fast de flesta jag sett är ganska höga och täta... men kolla tex på
http://www.jernbolaget.se/
http://www.k-rauta.se/
Betty
Även Woody, Beijer byggmaterial och Coop Bygg säljer "alldeles vanliga" staket i sektioner om ca 2 m längder. Brukar oftast vara ca 80 cm höga och tryckimpregnerade. Priset brukar ligga kring 120-150:-/sektion
Kakaduan
Vi köpte några sektioner i somras. De ligger som sagt runt 2 meter och är tryckade. Att tänka på är dock att tryckat virke inte kan målas förrän efter ungefär ett år. Det fick vi veta när vi skulle måla vårt underverk av killen i färgbutiken, så finalen får bli nästa sommar istället.

Kakaduan
Betty
CITAT (Kakaduan @ 07-09-2007, 14:21) *
Vi köpte några sektioner i somras. De ligger som sagt runt 2 meter och är tryckade. Att tänka på är dock att tryckat virke inte kan målas förrän efter ungefär ett år. Det fick vi veta när vi skulle måla vårt underverk av killen i färgbutiken, så finalen får bli nästa sommar istället.

Kakaduan

Det där med målning året efter - hade jag ingen aning om när vi köpte våra staketsektioner för ett antal år sen. Jag målade dem en vecka efter inköpet, det gick så bra så. Det var bara en enda sektion som jag fick måla lite extra på där impregneringen ville tränga igenom litegrann.
Netha
Vi väntade ett år innan vi laserade staketet, men för ett par år sedan då vi satt nya golvplankorna laserade vi samma år ...
lasyren släppte bitvis och när golvet spolades följde större delen av lasyr med. sad.gif

Förklaring vi fick, var att man ska vänta minst ett år innan man målar/laserar tryckat virke.
Allis
Du kan också kolla på Magnus trä och trädgård i Vretstorp. Vi köpte vårt där och är jättenöjda. tummenupp.gif
Trädgårdsflanören
Har lite dålig erfarenhet av de där färdigbyggda staketen. Tunnt virke. Ofta dålig tryckimp. och själva brädorna är oftast fastsatta med häftklammer. Blir lätt trasigt med barn som försöker klättra över mm.
Skall man ha ett rejält staket som håller långe, så får man lägga ner mycket arbete på att snickra ihop ett själv. Med klassifierade tryckimp. brädor och rejält ihopskruvade, så håller det bra mycket längre. Man kan då också få ett eget unikt staket, som inte finns hos grannarna, ett par veckor efter att man själv satt upp sitt.
Allis
CITAT (Trädgårdsflanören @ 09-09-2007, 13:26) *
Har lite dålig erfarenhet av de där färdigbyggda staketen. Tunnt virke. Ofta dålig tryckimp. och själva brädorna är oftast fastsatta med häftklammer. Blir lätt trasigt med barn som försöker klättra över mm.
Skall man ha ett rejält staket som håller långe, så får man lägga ner mycket arbete på att snickra ihop ett själv. Med klassifierade tryckimp. brädor och rejält ihopskruvade, så håller det bra mycket längre. Man kan då också få ett eget unikt staket, som inte finns hos grannarna, ett par veckor efter att man själv satt upp sitt.

Jo, vi har också varit på coop och tittat på staket, svart och fult, som bara duger till kaffeved rangligt och dant. Var på Granngården, likadant där. Sen hittade vi det här staketet i 2 meters sektioner med rejäla dimentioner från Magnus trä och trädgård, så kom inte och säg att det bara är dålig kvalite på färdiga staket. Gubben och jag slog upp staketet på några dagar, och grannen som är snickare sa att det blev jättebra

[attachment=7213:snibb80.jpg][
Trädgårdsflanören
Kul Allis att du hittade ett bra färdigbyggt staket. Jag la inlägget, bara för att de som söker staket inte skall gå på en blåsning. Finns så mycket "smäck" i byggbutikerna numera. Synd att få göra om arbetet med uppsättning - målning- mm två gånger. Bara för att staketet var skräp.

Så innan ni köper färdigbyggt staket. Kolla:
*Impregneringen på virket - Klass (AB) ovan jord
*Tjocklek på plankorna - tycker själv att under 22mm är för tunnt.
*Fastsättning tvärreglar mot staketbrädor - spikad, skruvad

Broschyren Att välja trä ger god vägledning vid de flesta snickeriarbetena:
http://www.kungstensbyggvaruhus.se/Web-but...er/valjatra.pdf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon