Full version: Frusna frön?
Anki V
Jag tänkte försöka samla in lite frön i år och eftersom jag fått veta av Kerstin att mertensian är en lurig rackare som endera har ”omogna” frön eller ”släppt iväg” dom tänkte jag att jag skulle försöka överlista den crazy.gif .

Jag tog och spände upp fiberduk på en träram och lade under rankorna för att kunna fånga upp fröna……..
[attachment=6947:ostron.jpg]
…….och ja.Fröna landar snällt i fiberduken men de känns inte alls ”mogna”. De är alldeles mjuka och inte alls mörkbruna och själva plantan känns lite ”sladdrig” men den blommar fortfarande och humlorna har kalas på den.
[attachment=6948:Frön.jpg]

Vi hade någon kallgrad en natt tidigare i veckan och i just den rabatten som ostronörten finns i har t.ex hortensian blivit lite frostnupen.

Kan det vara så att fröna har frusit?

/Anki
kerstin z5-6
De ser helt ok ut -behöver torka lite bara -smart sätt smile.gif
Anki V
Tack...då kan jag andas ut thanks.gif .

Så pass mycket besvär med att bygga träram också började jag misstänka att fröna frusit sweatingbullets.gif
/Anki.
kerstin z5-6
Ingen fara -och ditt sätt slår def att ligga på grus med pincett pilla opp dom .. sweatingbullets.gif
malin72
sicken tur Anki tummenupp.gif jag menar den var ju såååå läcker wub.gif ligger fortfarande i anteckningar i mobilen som ett måste yahoo.gif bara jag inte glömmer att kolla i mobilen sen g.gif tongue.gif
Gåsis
Du har tur du som kan samla fröer från din ostronört. Min var stendöd i våras. Den ville nog inte bo så kallt som hos mig. Men vilken uppfinningsrikedom för att samla fröer bravo.gif

/Åsa
Margith
Men snälla Gåsis, varför har du inte berättat det??
Min lever och mår och den kommer ju från dig!
Tror du att det är för sent att gräva upp den nu??

Gåsis
Japp, för det första är det nog för sent och för det andra finns det inte minsta utrymme för den jätten i mina rabatter. Men tack så jättemycket för erbjudandet thanks.gif

I år ska jag nog försöka mig på något annat som inte vill här giggle.gif

/Åsa
Margith
Absolut ska vi försöka oss på nåt som absolut inte vill här! Har du nåt bra förslag?

Gemensam bekant till oss har just frågat om vi kanske skulle ta och göra en eller annan gemensam beställning i år igen laugh.gif

Och Ostronörten överlever förhoppningsvis även den här vintern. Ångrar du dig så gräver jag till våren wub.gif
Gåsis
Ligger du lite efter laugh.gif Gemensam bekant är redan tillfrågad. Jag behöver ju henne som motpol när jag tror jag får till det med mina sådder. Alltid gror det större, mer och bättre än hos mig a0a.gif Och sen kan man få paket på posten whist.gif

Sen bor ju anki så tjänligt, söderut du vet devil.gif

/Åsa
Margith
Det är väl klart att jag ligger lite efter.
Just den här veckan har vi lite taskigt skoterföre här, så brevbäraren har lite bekymmer.
Men nästa vecka har vi säkert fått första frosten och då blir föret bättre a0a.gif

Men allvarligt talat tjejer, är ni inte liiiiite tidigt ute med planering av frö-inköp??
Men självklart är jag med (trodde ni nåt annat shy.gif )

Anki V
"Fröfällan" fungerade alldeles utmärkt......Det är bara det att det finns fler intressenter nono.gif.

Ostronörtsfrön är tydligen mumma för små möss. I helgen har det varit kapptävling mellan mig och mössen för att hinna först. Just nu är det fördel mössen. Dom rackarna biter ett hål i fröet och äter upp innanmätet så skalet ligger kvar och lurar en att det är ett trint och fint frö som ligger och väntar.

I alla fall......så är de bara grobara så har jag bärgat i alla fall några hundra frön laugh.gif

/Anki

PS Jag kan tillägga att fröna från "mördaraklejan" är grobara. Jag sådde ett tio-tal frön i vått hushållspapper för att testa och alla har grott . laugh.gif
kerstin z5-6
Aha .. råttmat angel_not.gif ytterligare en förklaring till att fröna -med tanke på sin rätt goda grobarhet ändå är så dyra
Svåra att samla och sorkbegärliga smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon