Tillis
Har en uppstammad paraplyaralia och upptäckte för nästan en månad sen att den hade små vita saker på undersidan av bladen. Någon slags vita löss? Dessutom blev många av bladen bruna och trillade av. Jag har duschat många gånger med såpvatten (men det är lite svårt att komma åt överallt, eftersom den är så tät) och dessutom tyckt ned provadopinnar i jorden.
Den har fortfarande dessa små vita ca 1 mm avlånga smala små sakerna på undersidan av bladen och idag såg jag också saker med ben krypa omkring jorden. Kan det hjälpa att byta ut jorden eller ska jag bara fortsätta med såpvattnet? Någon som har några andra idéer? /matilda sos.gif

Paraplyaralian
[attachment=6952:P1020838.JPG]

Kryp
[attachment=6950:P1020971_o.JPG]

På längre håll
[attachment=6953:P1020968.JPG]

jorden
[attachment=6951:P1020979_o.JPG]
pejori
du har troligen drabbats av mjöllöss...vita flygare (Trialeurodes spp) thumbdown.gif
provado plus hjälper...eller så kan du köpa parasitsteklar om du hellre vill ha biologisk bekämpning tummenupp.gif
Biggan_
...eller så kan du göra ett såpbad om den inte är alldeles för stor och om inte jorden är för tät. Träd ett par gamla strumpbyxor över krukan och knyt till och sänk ner hela alltet i ett bad med såpa och rödsprit och halvvarmt vatten. Håll den under vatten i ca 10 min och låt den sedan rinna av ordentligt. Sätt den på tidningar som drar till sej vattnet så att den inte står för våt.
Annars kan du ju ta bort jorden innan du badar den och sedan plantera om i ny jord.
Tillis
Mjo, men nu är den 75 cm hög inklusive krukan, så jag tror inte jag har något tillräckligt stort att dränka den i. Annars lät det som en bra idé!
Är det bara provado+ kvar att testa då, eller finns det några fler alternativ?

Tack för svaren!
pejori
CITAT (Tillis @ 03-09-2007, 09:38) *
Mjo, men nu är den 75 cm hög inklusive krukan, så jag tror inte jag har något tillräckligt stort att dränka den i. Annars lät det som en bra idé!
Är det bara provado+ kvar att testa då, eller finns det några fler alternativ?

Tack för svaren!

Pyrex ska också fungera...köp den lilla flaskan och blanda själv...det lönar sig mera...finns att köpa även i i större mataffärer
lissa
När man badar den, är det då främst bladverket som ska ner, eller måste jorden också komma under ??? Normalt brukar dom väl inte vara så mycket i jorden...eller gör dom det. ?? Har ju fortfarande mina vitaflygar problem...främst på stockrosornas blad
Tillis
Alltså, jag vet inte om det är "vita flygare". Har ju haft detta problemet snart en månad men inte sett nånting som flygit omkring runt blomman, eller när jag rört vid den. Det är heller inte kladdiga droppar eller beläggningar på den. Bara dessa små vita avlånga saker på undersidan av bladen. De verkar bli färre av såpsprayandet, men försvinner inte helt. Nu har det börjat komma en massa små skott (bäbisar) på stammarna på den också, det har det aldrig gjort förut. Kan det bero på att den mår dåligt?
Tillis
Puffar lite... help.gif

Tack för alla svar! Men jag tror fortfarande inte att det är vita flygare... Men förstår inte vad annars det kan vara, eller vad jag ska gör åt det! crying.gif
anna_rispan
är de luddiga? som bomull?
evelina
Ser dom ut såhär då är det ullöss.

ullöss

bekämpas så här.

Växtdoktorn
Tillis
nej, inte är de ulliga heller...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon