|
Morgongåva
02-09-2007, 18:19
Jag har flera gånger försökt odla gul lök och har satt sättlök, men när hösten kommer har den inte växt ett enda dugg. I år tänkte jag, att det var länge sedan jag testade och gjorde ett nytt försök. Vad hände? Jo, inte ett dugg. Lökarna har vuxit försumbart under sommaren och är en bråkdel större än när jag satte dem. Jag behöver tips!!! Hjälp mig, ni som just har skördat era enorma gula lökar.
Eva-Marie
03-09-2007, 08:08
Hej Morgongåva,
Jag har tyvärr inget svar till dig utan har exakt samma erfarenhet som dig med lökodling, se mitt inlägg "Rödlöken blommar". Hoppas någon av oss kan få lite handfasta råd om hur de små rackarna ska odlas.
Ja, samma här. Jag har ändå gödslat och vattnat ; löken blev ännu mindre än förra året. Den har knappast vuxit. Jag trodde att utsädet var dåligt; hälften av löken jag satte var schalottenlök. Av den blev praktiskt taget ingenting.
Tidigare har jag lyckats hyfsat med gul lök och ganska bra med schalotten, (så det är inte MITT fel ....)
Vad tror ni om min teori om utsäde ?
Lök vill ha en ganska lätt jord..jag höll på och stretade i min lerjord i många år men nu har jag flyttat grönsakslandet en bit utanför trädgården på ett gärde där det är bättre jord. Vilken skillnad!!! Inte bara löken trivs bättre utan ALLT.. Annars har jag inte gjort nåt speciellt, gödslade inte ens i år eftersom jag la på ganska mycket ifjol..så jag tror att A och O är jorden..Men det är klart..det har ju varit jämn bevattning i år..uppfrån..
Eva i Skåne
03-09-2007, 14:37
Jag har samma problem med min purjolök och där kan det iaf inte vara utsädet. Min pappa och jag delade en box med småplantor. Hans blir stora och grova och mina små taniga 1cm tjocka.
Eva-Marie
03-09-2007, 15:51
Hm, det börjar luta åt att det är jorden det hänger på (har själv rhododendronjord), vilket i sig är trist för det är inte kul att ha olika jordsorter i ett och samma land...och ska man sedan flytta runt grönsakerna (vid sådd) för att undvika sjukdomar så ska man flytta med jorden också?
Då betyder det att jag kanske ska ha två trädgårdsland med olika jordarter/surhetsgrader. Pust!
ingrid fuxwall
03-09-2007, 21:43
Mina gula lökar har blivit så stora och fina i år - konstant vattentillförsel? Men de röda som stod strax bredvid är så små - varför?
ingrid
Eva-Marie
03-09-2007, 23:14
Ingrid, ja du ser så konstigt det kan vara, i ditt fall verkar det märkligt då de gula och röda lökarna stod brevid varandra. Är det måhända en kombination av jordtyp och sättlökskvalitet? Ju mer jag läser om lökodling desto svårare verkar det....
Eva i Västerås
04-09-2007, 07:04
Jag tycker att rödlök generellt är känsligare än gul. Mina svärföräldrar har fantastisk rödlök i sin lätta sandjord. Min gula lök och vitlök blir dock finare än deras. Jag har tung lera, fast upplättad många år med kompost och gödsel. Men det hänger väldigt på hur mycket vatten löken får. De år jag vattnat rejält har jag lökar som är 7-8 cm i diameter.
Eva-Marie - Grönsaker generellt vill ha ganska mullig jord med neutralt pH, kanske åt det höga hållet. Kompost brukar balansera upp det. Lågt pH tror jag inte gynnar några grönsaker. Hallon och blåbär möjligen. Blanda om jorden du och lägg på kompost. Det jämnar ut sig med tiden. Algomin till våren ger pH-höjning och kan vara bra tillskott.
Morgongåva
04-09-2007, 07:28
Ja, det verkar som om jorden kan vara problemet. Det är ganska tung lerjord och även om jag lagt i en del torv, så måste det nog till sand också. Potatisen, dillen, morötterna och ogräset har dock trivts och vuxit bra. Skam den som ger sig. Nästa år SKA jag få fina gula lökar!
Eva-Marie
04-09-2007, 09:07
Tack för tipset om Algomin, Eva i Västerås. Synd att jag inte har kompostjord, har tänkt påbörja en kompost men tycker det är svårt att hitta en isolerad sluten komposttunna av god kvalitet. Än så länge har jag bara läst om tunnor med diverse problem. Det lutar åt att köpa en ph-mätare och ev kompostjord, jag ska försöka komma upp till neutralt ph-värde, då borde jag lyckas bättre med grönsakerna.
Nu tror jag att jag börja närma mig det jag behöver veta för att lyckas bättre men funderar fortfarande på det här med frö - det enklaste och billigaste vore ju att ta frö från existerande växter för att ha till nästa sådd - vilket genast får mig att tänka på min favorit, rödbetan, den har jag inte sett blomma (undrar hur den sprider sig?).
Jag har mycket kvar att lära märker jag, dags att skaffa en bra bok.
Eva i Västerås
04-09-2007, 09:49
Många köksväxter, särskilt rotfrukter, blommar år 2. Och kräver fin, lagom fuktig, frostfri förvaring över vintern för att komma dit. T.ex rödbetor. Kan du spara någon av dina fina rödbetor frostfritt så är deet bara sätta den till våren och få frön. Har du någon rödbetsplanta (eller lök, morot...) som blommar första året, så är det ju inte den du ska ta frön av ändå, för då kommer du att få plantor som blommar ÄNNU tidigare osv. Dom växter som kan övervintra i jorden är ju inga problem, som persilja t.ex. Det är dom där frostkänsliga, som egentligen kommer från sydligare trakter som är svåra. Eller dom som i och för sig blommar första året, men som kräver lååång sommar för att hinna ge frön. Jag tar egna frön av grönkål Red Russian, persilja, dill, bryt- och blomsterbönor, citronmeliss, blomsterkrasse och ringblommor. Dom är enkla. Ids inte kämpa med dom som inte vill, eller dom som korsar sig väldigt lätt. Tomater har jag flera sorter, så då vet jag inte vad det blir, annars är dom enkla också, liksom gyllenbär.
myskmadra
04-09-2007, 10:11
Jag har själv lyckats bra med min lök i år på den luckra jorden på nya kolonilotten. Men har tidigare lyckats på lerjord också....... Vet inte varför? Det är annat jag inte lyckas med, tomater, sallad och rädisor till exempel! Men åter till löken; i landet gödslades med pelleterad hönsgödsel. Jag satte sättlök av olika slag och jag sådde även från frö ( Bedforshire nånting) som jag först drog upp till småplantor. Små taniga ena. Först växte sättlöken till men allteftersom kom den sådda ikapp. Kontenta. Den sådda löken blev klar ca endast 2 veckor efter den satta. Och vad god den blev! Lök som sattes på den mest väldränerade delen av lotten blev mindre i storleken. Här i Stockholm blev löken klar för en månad sedan tror jag. Nästa år försöker jag mig på frösådd igen och fler sorter. Eventuellt jättelök. Nån som provat?
Problemet med frösådd av lök är nog främst att utbudet i Sverige är extremt dåligt. Men utomlands finns det ju mycket.
myskmadra
04-09-2007, 11:16
Har du nåt tips på fröfirmor med bra utbud , Kurt? Själv tänkte jag prova beställa, till nästa säsong, från http://www.seemnemaailm.ee/eng/ som någon tipsade om här på forat i somras. Mitt lökfrö iår beställde jag från Impecta. Jag skulle gärna vilja ha tag på frö till den särskilda lök som ska vara bäst till fransk löksoppa. / Helena
Gul lök är vekligen knepigt! Förra året satte jag frön och det kom upp små plantor. På hösten grävde jag upp kanske 10 smålökar som klarat sig, resten verkade ruttna bort av någon anledning, det vart bara skal kvar av lökarna. Smålökarna hade jag i en låda under vintern och planterade i våras. Av dessa kunde jag för någon vecka sedan ta upp två stycken som var kvar men de var så små så jag har lagt in dom inomhus i lådan igen! Kan jag plantera dom för tredje gången?? Ska bli kul att se, dom är för små för att ätas!
ingrid fuxwall
04-09-2007, 19:46
CITAT (Eva-Marie @ 04-09-2007, 10:07)  Tack för tipset om Algomin, Eva i Västerås. Synd att jag inte har kompostjord, har tänkt påbörja en kompost men tycker det är svårt att hitta en isolerad sluten komposttunna av god kvalitet. Än så länge har jag bara läst om tunnor med diverse problem. Det lutar åt att köpa en ph-mätare och ev kompostjord, jag ska försöka komma upp till neutralt ph-värde, då borde jag lyckas bättre med grönsakerna.
Nu tror jag att jag börja närma mig det jag behöver veta för att lyckas bättre men funderar fortfarande på det här med frö - det enklaste och billigaste vore ju att ta frö från existerande växter för att ha till nästa sådd - vilket genast får mig att tänka på min favorit, rödbetan, den har jag inte sett blomma (undrar hur den sprider sig?).
Jag har mycket kvar att lära märker jag, dags att skaffa en bra bok. Upplever att min lerjord mår bra av att få ett tillskott av gräsklipp och sådant som vi tuggar ner med kompostkvarnen. Ett år köpte jag balar med torvströ - sådant som man har till hamstrar och marsvin, och även det luckrade upp jorden. Att lägga löv på landet och sedan vända ner är inte heller fel - eller vad säger Ni som kan?
Eva i Västerås
05-09-2007, 07:09
Eva-Marie, inte behöver du en tät kompostbinge. Det behöver du bara om du ska kompostera mat, sånt som drar råttor och kan lukta, typ kött, fisk och skaldjursavfall. Du kan köpa kompostgaller eller 4 bitar terrasstrall, och sätta ihop själv, med såna där små fönsterhakar att haka ihop delarna med. Eller så lägger du bara alltsammans i en hög. Det blir också kompost. Lock behövs inte för trädgårdsavfall. Du kan också lägga ut löv och klipp på landet, och mylla ner det till våren. Det är förvånande vad maskarna då har gjort med jorden under vintertäcket. Kompst kan jag inte vara utan. Sedan har jag en del av komposttillverkningen i mina grönsaksland, eller numera pallkragar som jag odlar i. Tar bort på hösten för att lägga i rabatter, fyller på med färsk kompost ur bingen och med hästbajs. (Visstja, måste förresten kolla med dotterns nya ridskola om jag kan ta några säckar. På den förra var dom bara glada om jag tog lite.) På våren slätar jag till och lägger på en säck planteringsjord att så i. Växer som attan!
Eva-Marie
05-09-2007, 13:44
Eva i Västerås, jo det är ju så att jag hade tänkt att även ha hushållsavfall i komposten, t.ex. skal från grönsaker, kaffesump och hushållspapepr m.m., dock inga köttprodukter. Min erfarenhet är att möss äter allt (hade lite bryggkaffe och socker i gässtugan och dom hade slukat allt, t.o.m. plastpåsen runt kaffet), så jag tar inga chanser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|