makamogu
02-09-2007, 19:58
Hej,
vi har en liten slänt som avslutning på vår gräsmatta, dvs gräsmattan sluttar nedåt mot häcken som står vid vår tomtgräns. Den är cirka 1,5 m "lång" (avståndet från den plana gräsytan ned till häcken). Häcken börjar inte omedelbart där gräset slutar utan det är en cirka halvmeter bred yta längs med häcken där man kan gå när man t ex behöver klippa häcken.
Nu är vi så trötta på att försöka klippa denna sluttande gräsyta så vi vill ta bort den och istället plantera något marktäckande.
Min fråga är alltså: Kan man lägga en markduk direkt på det befintliga gräset? Jag är rädd för att slänten "rasar" bort om jag först ska försöka ta bort grässvålen.
Min tanke är att gräva ett antal hål för t ex liten stefanandra, lägga på markduk (med hål för buskarna) längs hela slänten, plantera buskarna, täcka markduken med täckbark och om cirka ett år ta bort markduken för att därefter hoppas att gräs/ogräs är borta och låta buskarna breda ut sig.
Vad tror ni, går detta? Eller är jag för optimistisk?
Eva 33c
02-09-2007, 20:24
Det tror jag går alldeles utmärkt. Och har du en markduk som släpper igenom vatten och inte tänkt dig att plantera något mellen buskarna tror jag inte du behöver bekymra dig om att ta bort den. Möjligen göra lite större hål runt buskarna så du kan gödsla vid behov och så att plats finns för tillväxt.
Att täcka istället för att gräva är en jättebra metod. När grässvålen väl brutits ner och komposterats s a s ger den näring till buskarna. Första året kan du behöva ge de lite extra näring till buskarna, då nedbrytningen tar en del kväve. Men sen får du det tillbaka.
makamogu
02-09-2007, 20:51
Tack för hjälpen!
Dito Verde
02-09-2007, 21:10
Hej
Jag har haft täckbark på olika ställen och kommer inte att ha det i en sluttning igen.... Ett kraftigt regnväder och allt ligger i en hög längst ner. Kan du göra några stopp av stenar eller terassera på något sätt?
/Peggy
Sommartorparn
03-09-2007, 07:53
Jag skulle dessutom lägga tjockt med växmaterial och kogödsel under duken och hoppas på att maskarna gör jobbet att förbättra jorden med detta.
Hur gör du för att täckmaterialet inte ska ramla ner från duken?
makamogu
03-09-2007, 18:59
Min förhoppning är att en "Stefandra" per meter samt ett antal naturstenar (sprängsten) ska hålla täckbarken på plats. I alla fall hyfsat...
Bra idé med extra växtmaterial och gödsel under duken. Igår kväll rensade jag bort gräs och ogräs från ytan under häcken (oxelhäck) och där fanns det fullt med maskar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.