Fasting65
Halloj.

Svärmor köpte sej ett manchuriskt valnötsträd för ett par, tre år sedan. Hon trodde att trädet skulle bli ett sött litet träd utanför entrén. Jag informerade henne att det kan bli _rätt_stort. Nu funderar hon på att göra sej av med trädet innan det blir besvärande stort. Trädet är drygt 2 meter högt enligt hennes utsago.
Vad göra? Fälla? Sälja? Köper någon? Isåfall, vem? När gräver man upp det? osv osv osv.
Dito Verde
Var bor svärmor?
/Peggy i Surte
Fasting65
Hägersten, Stockholm
KURT
Men växer det verkligen så fort att det är ett problem? Bara för att ett träd på sikt kommer att bli stort så hindrar det ju inte att man kan ha det kvar tills det blir alltför stort, och det kan ta många år. och sedan bara ta ner det.

Valnötsträd är ju mycket vackra som träd.
Fasting65
Trädet står väldigt nära grannens tomt och grannsämjan är inte sådär jättebra. Det skulle inte förvåna mej ett dugg om grannen klipper av allt som hänger över på sin sida så fort hon kan. Trädet börjar bli ett problem eftersom grenarna börjar ta i entrétaket tydligen. Svärmor hade funderingar på att börja beskära trädet - det var då vi började diskutera att kanske sälja det till exvis Zetas - eller byta mot några andra växter.
Madeleine1
Jag skulle lägga ut en annons på t.ex Blocket. Det finns säkert många som skulle vilja köpa ett träd som kommit en bit på vägen (jag tror inte Zetas köper begagnade träd som de inte ge någon garanti för, men jag kan ha fel). Sen kan man ju hjälpas åt med grävningen eller låta köparen ordna med den (så får köparen själv stå för hur trädet klarar behandlingen så att säga). Jag vet inte hur stort rotsystem en 2 meter stor manchurisk valnöt har, men det kanske det finns någon annan som vet.

Lite vilda gissningar om när det vore lämpligast att flytta trädet...
Om jag flyttade det i år, på senhösten, när trädet är i vila, men det inte är någon tjäle i backen skulle jag se till att få med en i princip orörd rotklump, så att det inte märker så vansinnigt mycket av flytten. Nu vet jag ju inte hur långt ut rotsystemet sträcker sig, men det skulle jag nog provgräva för att ta reda på.
Om jag flyttade det i vår skulle jag se till att vattna riktigt ordenligt före, under och kanske framför allt efter flytt. Extra mycket om det blir en torr och solig vår och sommar.
Måste understryka att det här bara är hur jag skulle göra om JAG var den som köpte trädet - varken beprövat eller vetenskapligt bevisat. smile.gif
jholma
Ska ett manschuriskt valnötsträd flyttas så skall det göras nu. Anledningen är att det finns risk att det förblöder på våren. Precis som för beskärningen så skall den göras nu dvs JAS. Det är svårt att flytta ett träd som är två meter högt utan att skada rotssystemet.

Jan

Nu var jag för snabb ännu bättre att vänta några veckjor tills det är avlövat ordentligt och i vila men inte vänta tills i vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon