Jag skulle lägga ut en annons på t.ex Blocket. Det finns säkert många som skulle vilja köpa ett träd som kommit en bit på vägen (jag tror inte Zetas köper begagnade träd som de inte ge någon garanti för, men jag kan ha fel). Sen kan man ju hjälpas åt med grävningen eller låta köparen ordna med den (så får köparen själv stå för hur trädet klarar behandlingen så att säga). Jag vet inte hur stort rotsystem en 2 meter stor manchurisk valnöt har, men det kanske det finns någon annan som vet.
Lite vilda gissningar om när det vore lämpligast att flytta trädet...
Om jag flyttade det i år, på senhösten, när trädet är i vila, men det inte är någon tjäle i backen skulle jag se till att få med en i princip orörd rotklump, så att det inte märker så vansinnigt mycket av flytten. Nu vet jag ju inte hur långt ut rotsystemet sträcker sig, men det skulle jag nog provgräva för att ta reda på.
Om jag flyttade det i vår skulle jag se till att vattna riktigt ordenligt före, under och kanske framför allt efter flytt. Extra mycket om det blir en torr och solig vår och sommar.
Måste understryka att det här bara är hur jag skulle göra om JAG var den som köpte trädet - varken beprövat eller vetenskapligt bevisat.