Full version: 40 år sen idag...
Berith
Vad gjorde ni idag för 40 år sedan? Velade omkring? Ska jag vara här? Eller här? g.gif

Jag kommer ihåg att jag var uppe sent kvällen innan, det var ju lördag. Kollade på TV, tror att Hyland hade nåt program. Så sände dom Körkarlen, stumfilmen. Om jag kommer ihåg rätt, det är ju faktiskt 40 år sen. Den var så spökligt otäck. Huuu! fear.gif Och det var bara jag som var vaken i familjen, och inte var jag varken gammal eller modig nog att titta på den ensam. Egentligen.

Sen på söndagen var vi ute och åkte lite, såg oss omkring.... Testade. Funkade fint! tummenupp.gif

Vad gjorde ni?
Gillan
Hihi, kommer också ihåg Hyland. Kommer också ihåg att varenda nyhetssändning var späckade med info. Men jag minns inte så tydligt, var ju inte så gammal. Men jag kommer ihåg att det var en stor dag. Alla hade i stort sett samma samtalsämne giggle.gif
Ewa L
Jag minns otroligt starkt hur det var att gå på Kungsgatan i Stockholm. Inga bilar fick köra det första dygnet, endast kollektivtrafiken. Det fanns alltså gott om utrymme för flanörer.

Låten: "Håll dig till höger, Svensson" kan jag när som helst plocka fram ur huvudet.
Berith
Jaa just det! Rock-Boris. bravo.gif Finns han på YouTube tro...?
Ralf
Jag kommer ej ihåg så mkt, var ju knappt född den dagen. Men det jag minns var att grannen hade varit ute på krogen "igen" och åkte hem rattfull denna morgon. Diskret o bra säkert.

Hemskt vad tiden går, det var ju bara några år sen vi firade 25-års jubileumet.

För övrigt tycker jag att vi kan väl fira denna dag genom att köra till vänster idag?
Cacki
Visst kommer jag också ihåg dagen för 40 år sedan. (jösses, var det verkligen så länge sedan!?).
Jag höll på att försöka lära mej att cykla på min Bambinocykel (kommer ni ihåg dessa cyklar då?)och vad kunde då vara mer naturligt än att vara ute på hojen och öva? Tyckte att pappa var dum som ena dagen sa att man skulle cykla på ena sidan av vägen för att just denna dag göra en kovändning och påstå att det var andra sidan som var rätt. Fick liksom inte ihop det hela.
Jag kommer också ihåg att vi skulle ut och åka bil av någon anledning och att jag blev riktigt rädd när pappa svängde ut på E20 (som hette E3:an vid den tiden) på fel sida. Trodde väl att gubben blivit helsnurrig men när jag väl märkte att ALLA gjorde det så fick jag ju ändå gå med på att tro på vad han sa.
Blomstertanten
Knappt född ???? unsure.gif
Nu överdriver du lite Ralf ! tongue.gif
Du är ju äldre än jag och jag va minsann född då ! sleep.gif

Inte för att jag minns så mycket förutom "Håller till höger Svenssson"
Blomstertanten
Ojdå ! Två likadana inlägg blev det visst ! laugh.gif

Men jag kan ju ändå passa på att berätta att eftersom vi inte hade någon bil i min familj så märkte jag nog inte sååå mycket av högertrafikomläggningen

*Stintan*
Jodå jag minns att jag var ute och körde bil och att jag plötsligt kände mej osäker på vad som var höger och vänster så jag fick tänka efter vilken hand man brukar hälsa med. Spännande va de. rolleyes.gif
Hannele
CITAT (Berith @ 03-09-2007, 06:32) *
tror att Hyland hade nåt program.

Hyland hade jag inte hört talas om, the Monkees hade tv-show, jag tjafsade nog med lärarna (hatade min tysk- och svensklärare) och hoppades på att Pekka skulle pussa mej på skoldansen, twist och shake, lyssnade också på Beatles, hade med egna pengar köpt den första bärbara bandspelaren, eller hette det magnetofon fortfarande?

[attachment=6969:Monkees.jpg]
Jejja
Jag fanns inte... Var inte ens planerad... Mamma var 10 år...
giggle.gif
Bee
CITAT (Berith @ 03-09-2007, 07:47) *
Jaa just det! Rock-Boris. bravo.gif Finns han på YouTube tro...?

Men var det inte en tjej som sjöng den låten? Eller blandar jag ihop begreppen/låtarna. vill minnas ngt om "Gå och göm dig Åke Tråk. Ta din fula bil och åååk".

I övrigt var jag inte så himla intresserad av trafik 1967. Jag åkte spårvagn och vilken sida dom körde var inte så noga. Klubbliv och "White shade of pale" var viktigare...
Alba
Jag har också ett svagt minne av att vi såg på Hyland kvällen före.

Dagen D minns jag att jag och mamma stod i fönstret och väntade på att första bilen skulle passera. Vi skrattade gott när den kom och smög sig fram på höger sida........såg väldigt konstigt ut.
Berith
Visst var det Rock-Boris, Lindqvist eller vad han hette. Åke tråk var nån annan det. yes.gif

Har precis kollat lite Hyland från den kvällen, det finns filmer i SVTs arkiv. Jösses, vad utvecklingen har gått framåt. giggle.gif

Kul förresten att ni förstod vad jag pratade om utan att jag skrev ut det. naughty.gif
Hannele
CITAT (Berith @ 03-09-2007, 09:42) *
Kul förresten att ni förstod vad jag pratade om utan att jag skrev ut det. naughty.gif

Klart, men har tyvärr inga egna minnen om svenska trafikomläggningar. whistling.gif
Berith
CITAT (Hannele @ 03-09-2007, 09:55) *
Klart, men har tyvärr inga egna minnen om svenska trafikomläggningar. whistling.gif

Äh, du är förlåten. giggle.gif
Betty
CITAT (Jejja @ 03-09-2007, 09:21) *
giggle.gif

Ja och inte minns hon så mycket mer än att det var Hyland på kvällen innan, alla tittade på Hyland. Den där tjatiga "Håll dig till höger Svensson"-låten som jag tyckte var skittöntig redan då - och så alla de där gröna kantiga H-märkena förståss.
Håhå jaja vad tiden går... rolleyes.gif
Berith
Nämännn!! w00t.gif Har jag missat nåt nu igen??

Jooodå, nog tittade man på Hyland. Fanns väl inte så mycket mer att titta på på den tiden. Och usch vad jag skämdes när det var barn med som skulle sjunga. Då satte jag händerna för ansiktet och ville inte titta. blush.gif
Betty
CITAT (Betty @ 03-09-2007, 09:57) *
Ja och inte minns hon så mycket mer än att det var Hyland på kvällen innan, alla tittade på Hyland. Den där tjatiga "Håll dig till höger Svensson"-låten som jag tyckte var skittöntig redan då - och så alla de där gröna kantiga H-märkena förståss.
Håhå jaja vad tiden går... rolleyes.gif

Jösses vilket dåligt minne... inte var det där märket så värst grönt inte... whist.gif
Får väl skylla på åldern...
Tobe3
Inte grönt men det kom ett RÖTT.
Det kom lite senare, för att ytterligare upplysa trafikanterna om högertrafiken.

Det jag särskilt kommer ihåg var stadsbussarna. De hade dörrar på båda sidorna. Under vänstertrafiken öppnades bara vänsterdörrarna och man fick gå in bakom föraren runt dennes "bås" utmed ett räcke och betala och sedan bak i bussen på andra sidan räcket. Efter omläggningen plockades vänsterdörrarna bort och man gick in på högersidan rakt fram mot busschaffören som idag.
Eva-Helene
Jag minns att jag såg på "körkarlen" jag också - huga så otäck jag tyckte den var! När TV sände rapporter från trafikomläggningen satt jag och pappa och tittade!
aanderss
då var inte jag äns påtänkt
Tosan
Inte jag heller, var inte ens en spermie i pappas pung... Men 10 år senare var jag nästan född flirting.gif
Pirum
Hur var det med våra nordiska grannländer, när började de köra på rätt sida av vägen?
Gossen Ruda
Nog var det väl Claes-Göran Hederström som sjöng Håll dig till höger, Svensson? Hittade även en uppgift om Telstars men det har jag inget minne av. Peter Himmelstrand skrev iaf.
Farbror Blå
för 40 år sen lärde jag mej att vända mej från rygg till mage själv.
Chamomille
CITAT (Jejja @ 03-09-2007, 09:21) *
giggle.gif

Samma här... giggle.gif Inte påtänkt alls....
Alphaville
CITAT (Betty @ 03-09-2007, 10:10) *

Jag minns märket... tror jag. unsure.gif Jag var nämligen bara två år just då... Men det kan vara en efterkonstruktion...

A
Gossen Ruda
Vad ni får mig att känna mig gammal. Jag gick på gymnasiet och var med och passade ett övergångsställe vid Östra Nordstan. Alla som var med fick ett par vita manschetter som gällde som biljett på bussen och spårvagnen.
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 03-09-2007, 17:29) *
för 40 år sen lärde jag mej att vända mej från rygg till mage själv.

Vad gulligt det lät! giggle.gif För 40 år sen var jag låååångt ifrån påtänkt.
Tobe3
Från TVarkivet, Direktsändning i TV kl 04.45:
http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/...mp;lpos=extra_0
Kungsgatan var smockad med folk vid femtiden på morgonen rolleyes.gif
skogstroll
min stackars mamma körde upp precis vid omläggningen till högertrafik giggle.gif
ninnisky
För 40 år sedan var mitt körkort nästan 10 år gammalt. Hade nyss kommit tillbaka till Sverige från boende utomlands - van vid högertrafik m a o. På lördagkvällen ställde vi vår bil på en skolgård i Örgryte/Göteborg och hämtade den sedan på söndageftermiddan. På TV tittade vi på Högergalan med Hyland! Fy sjutton vad jag känner mig gammal bland er alla andra som knappt var påtänkta då. yahoo.gif Men älskar fortfarande att köra bil...,
Tosan
Gubben berättade att det var super att va en liten kille då för alla klistermärken man fick på alla mackar. Han hade en cykel översållad med tex BP klistermärken och överallt där det fanns en tom yta hamnade det ett H giggle.gif Han var 6 år och 9 månader då..
KarinWikman
Enkelt att komma ihåg för mej biggrin.gif jag låg på gamla KK vid Linnéplatsen i Göteborg och hade fått en son den 31/8:)
och vi gick över till högertrafik den 2/9 har jag för mej.

På den tiden så låg man på KK eller BB i en hel vecka när man fått barn....
Biggan_
Då är det snart 40 år sedan jag tog mitt körkort! Började teorin precis efter högeromläggningen. Fy vad åren går fort! sad.gif
Berith
Var tvungen att kolla det där med Rock-Boris - joodå, det var han. Men finns den inte att lyssna på nånstans...?? dunno.gif

Karin Wikman! vad menar du med att ni gick över till högertrafik redan 2/9 på KK? giggle.gif Eller menar du i Göteborg? Alla gick väl över samtidigt...? Klockan 5 på morron den 3.

Du ska inte vara ledsen Ruda, nån måste ju vara äldst också. whist.gif
KarinWikman
CITAT (Berith @ 04-09-2007, 06:52) *
Var tvungen att kolla det där med Rock-Boris - joodå, det var han. Men finns den inte att lyssna på nånstans...?? dunno.gif

Karin Wikman! vad menar du med att ni gick över till högertrafik redan 2/9 på KK? giggle.gif Eller menar du i Göteborg? Alla gick väl över samtidigt...? Klockan 5 på morron den 3.

Du ska inte vara ledsen Ruda, nån måste ju vara äldst också. whist.gif

Sorry! Naturligtvis var det den 3/9 som vi gick över till högertrafik ÄVEN i Göteborg och ÄVEN om jag låg på KK yahoo.gif
CurlySue
för 40 år sedan idag så hade jag inte ens börjat celldelningen.... den påbörjade jag väl ca 9 december 1967.... whistling.gif

Sen föddes jag 9 månader senare... 9 augusti 1968
Ewa L
CITAT (Berith @ 04-09-2007, 06:52) *

Jo, det var definitivt Rock-Boris, men gruppen han sjöng låten till var Telstars. Så de som gissat det har i alla fall lite rätt.
Berith
Aha! Ja då förstår jag. tummenupp.gif

fast jag kommer inte ihåg det där... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon