Olivia
Att jag inte kommer att få någon "prunkande" trädgård med grön gräsmatta de närmsta åren... Vi har ett mkt grunt matjordslager, i varierande grad, men på vissa ställen är det inte mer än knappa decimetern djupt wacko.gif . Och man kan ju inte påstå att gräset trivs speciellt bra där. Vi hade tänkt fylla upp den sämsta biten med mer jord, men det känns ju så tröstlöst när man vet att hela framsidan också bara har typ 10-15cm djup. Vi har småbarn, och det känns liksom inte "så bara" att börja gräva om hela gräsmattan (tomten är på ca 1400 kvm). Jaja, jag får väl spara det en tio år eller så, och vara glad över att jag slipper klippa gräset så ofta istället laugh.gif
Fenja
Gräsmattslagret brukar inte vara och behöver inte vara tjockare än så! Där du vill ha rabatter, gräver du ur djupare och fyller i ny matjord så får perenner och annat bra förutsättningar att frodas.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
och de flesta perenner nöjer sig med 30-40 cm -och blir finare i upphöjd bädd -så lite naturgödsel + lite mer jord -sen har du fina rabatter -och trädgård tar tid ..Ta det lugnt-det kommer att bli hur fint som helst
Hos mej var det bara sten, mjälajord och inget matjordslager alls -lera på vissa ställen ..det var allt -för 10 år sedan -ingen gräsmatta utan tjockt ängsgräs ...
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon