Killensomvillhagrönafingrar
Tänkte förenkla för mig själv så då jag kommer behöva gräva ut en hel del och vet av erfernhet vad tung det är ett gräve genom alla rötter osv.

Det kommer bli en altan där till våren men jag vill inte använda typ roundup då det gränsar till oxelhäck som jag vill spara.

Har lite rejäla preseningar som jag kan täcka med om detta kan hjälpa? (inte sådana där billiga som nästan bildar miniväxthus)

Kanske man skulle sprida ut något som gör att växterna växer rejält men dör av vattenbrist?

Ewa L
Om jag fattar dig rätt vill du försvaga gräs/ogräs så att det blir lättare att ta bort i vår?

Motfråga: Vad skall du ha för material till altanen?? Vilken typ av ogräsrötter är det du vill ha bort? Aggressiva??

Själv täcker jag alltid bort gräset istället för att gräva bort svålen, men då är det ju meningen att jag skall plantera något annat.

Hur skulle det vara med en rejäl markduk som du sedan alltså har kvar under altanen??
Har lite dålig erfernhet av markduk då jag tycker att de slutar fungera efter 3-4 år, verkar som om UV tär hårt på dem.

Altanen kommer vara i tryckimpregnerat med en "matta" av mönstrad pigmenterad betong i mitten.

Problemet med att bara lägga direkt på är att jag vill ha altanen i samma höjd som gräset dvs jag måste gräva bort 20 cm för att få plats med regelvirket.

Då altanen kommer vara runt 35 kvm blir det rätt många skottkärror och att ta bort fyrkanter med grässvål är ett megajobb, tro mig har gjort detta på ca 200 kvm i sommar.

Det är gammal åkermark med allt ogräs som hör därtill inkl tistlar sad.gif
Eva 33c
Om du kan låta det ligga täckt ett år så går det jättelätt att gräva sedan. Då är i stort sett allt dött och spaden skär lätt igenom den gamla svålen. I allafall har det funkat så för mig.
Så täck nu och bygg altan nästa höst, om du kan vänta så länge. Jorden kan du sedan använda till rabatter.

Vad har du använt för markduk som "tar slut" föresten? Jag har använt sån där markfiberduk som man köper på byggvaruhuset. Tog precis bort en bit som legat många år under en grusgång (vi har lite nya planer för den biten) och den var helt intakt, så jag kommer att återanvända den på annat ställe. Fast det blir ju alltid lite växter ändå, eftersom frön slår sig ner ovanpå gruset/täckmatrialet. Och alltid faller nåt löv där och bidrar till humushalten. Kvickrot behöver ju heller inget djup alls för att leva, utan skickar rötter horisonellt.
kerstin z5-6
Håler med Eva -markduk ska ju dessutom alltid täckas med material -så den blir ju aldrig utsatt för uv ....och då menar jag inte vävd svart grönrandig jordgubbsplast

Pressenning på nu gärna väl nertyngd -ger lättgrävt nästa augusti
Sant att det skall vara rejält övertäckt, men detta var min första rabatt jag gjorde och jag lade för tunnt lager täckbark.

Gissar på att jag lade runt 4-5 cm men det var för lite.

Fåglarna har på något sätt fått tag på duken och rykt upp den. Antar att de vill ha den till sina bon?

20 meter lång rabatt är det med en massa vinbärsbuskar som mår toppen även om de får samsas med Kirskål sad.gif
Om jag får lite tid över nästa år skall jag fixa någon form av lösning på detta vet bara inte vilken då det är lagt sten runt om och jag inte kan fylla mer då det då kommer rinna över kanten och ut på stenen.
Min fru vill att jag lyfter bort all täckbark, lägger ny geotextil och lägger plattor på detta. Säkert er lättskött en garanterat inte toppen för vinbären.

Alternativet blir väl att gräva ner 5 cm till och lägga bark istället, fy sjutton vilket jobb.
Man kanske skulle skaffa lämplig marktäckare istället exempelvis lammöron.

Angående att vänta till nästa höst så känns det lite väl lång tid, men täckning from nästa helg kommer säkert göra jobbet lättare om inte annat.
Ewa L
När jag läser om dina diverse projekt inser jag att gymmen inte har dig som stammis? yahoo.gif
Stämmer väl lägger ner en hel del timmar i trädgården.
Både jag och min fru älskar att fixa och dona, dock har vi faktiskt satt lite stopp på våra kommande projekt nu.

Ikväll blir barnens gunga klar smile.gif och med lite tur med vädret flyttar jag den sista sanden på lördag när barnen är på barnkalas.
Skönt smile.gif
Då kan man fortsätta med nästa projekt och nästa och nästa smile.gif

Men nu har jag en massa fritid efter att jag tagit bort mitt 1500 liters akvarium som krävde en hel del skötsel och denna tid lägger jag så klart på huset och trädgården

Frugan är rätt flitig hon med, det var hon som byggde denna smile.gif
(verkligen tid för mig att ta nya bilder)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon