Tosan
Pust och puh! Har hållit på i veckor med en rabatt som med tiden ska bli jättelång. Har kommit kanske 2 meter långt 1 meter brett och ca 35 cm djupt. Men ibland undrar jag om jag gör en utgrävning eller en rabatt, för vad sägs om stenar, massor massor med stenar, glas, hur mycket som helst, spikar, asfapapp, terracottarör, säkringar och ståltråd. För att inte tala om alla rötter!!! Rötter från både befintliga träd och buskar och sådana som inte längre existerar.
Men nånting säger mig att uthuset som en gång stod där vårt garage nu står, bara knuffats omkull och grävts ner presis just där. Och varför inte grannens lagård åxå...
Nåväl, ska gräva 70-80 cm till nu i höst så har jag ena änden klar sweatingbullets.gif Men det tar en ofantlig tid när man ska kamma rötter och plocka glas samtidigt wacko.gif
Kakaduan
Oj oj oj, vad jobbigt det låter! Men, gräver du för hand??? Vore det inte läge att hyra eller låna en jordfräs? Utan vår fräs hade vi inte fått mycket gjort på tomten med vår betonghårda lerjord. Att köra jordfräs är faktiskt rätt kul dessutom!

Kakaduan
Tosan
Japp jag gräver för hand, med pärgräv och planterspade dessutom. Har nåt helsike i nacken så spaden är bara att glömma.
Visst hade jag kunnat låna en jordfräs av grannen, men jag tror inte resultatet hade blivit så bra med tanke på allt som måste plockas bort.
Tack och lov är jorden ganska luftig och porös emellan allt skräp, så den ramlar lös ganska lätt när man hackar med pärgrävet, och sen får man ösa det åt sidan med planterspaden. Men det är tidsödande.
Men jag tror inte jag överdriver om jag säger att jag tägit reda på 2 kilo glasbitar...
Eva-Helene
Har du kollat så att det inte är några förhistoriska ben eller medeltida krukskärvor där? Då kunde du få det uppgrävt av arkeologer! devil.gif
Tesa
Du har nog hittat en gammal sophög..
Limeblossom
Låter jättetråkigt! smile.gif Vi hade/har en gammal sopbacke bakom vårat hus, där låg det tom HELA glasburkar med något runt inlagt. Det var kolsvart försås så vad det var vete gudarna. Sen hade någon lagt ett helt växhus där med glas och allt och bara täckt det med tunna typ stolsdynor och lite jord över! Och så lite plåtsnusdosor, tomburkar, ett bilbatteri, en bildörr, en vedpanna och lite annat smått och gott. Så ville vi inte ha, grävde bort det mesta och täckte med ny jord. Vi bor med skog och åkrar runt om och den biten med sopbacken äger inte vi men vi ville inte att våra barn skulle vara där och klättra i allt det där. Så jag kan förstå hur du känner det, även om du kanske inte hittar någon smaskig glasburk med innehåll sick.gif
Tosan
Iofs... Har hittat en hel del ben och terracottaskärvor... Tror du arkeologerna går på det? Kanske ska slå en pling upp till vuollerim g.gif Men risken är väl att de gräver upp hela gårn då, för ben finns det överallt...
Har ju förresten hört att benmjöl ska va bra, men måste man absolut mala benen, räcker det inte att gräva ner dem hela? whistling.gif
KURT
Akta dig, när man bygger vägar, hus och annat så har jag för mig att den som bygger får bekosta en del av den arkeologiska utgrävningen!
Kakaduan
Jag har nog ändå rekordet! Sedan huset bygdes 1939 har tidigare ägaren haft extraknäck i bortre hörnet av trädgården - som glasmästare. Där har han grävt en grop och kastat ner allt överblivet glas. Det har han också gjort över hela tomten. I hörnet går det inte att sätta ner spaden utan att den går igenom lager efter lager av glas och på resten av tomten ligger det glasbitar precis överallt. Hur i hela h-te kan man göra så?! Maken höll på att skära av ett finger i somras när han lyfte upp en planta som jag grävt upp. Han tog tag under växten och lyfte till och måste ha haft fingret rakt på en glasbit.

I början tänkte jag att det kanske skulle gå att sanera bortre hörnan, men efter att plockat oändliga hinkar fulla av glas har jag insett att det är omöjligt såvida man inte tar dit en grävmaskin som tar bort åtskilliga kubik jord. Skitjobbigt!

Kakaduan
Tosan
Vårt hus byggdes 32... Grannen har bra koll på hur det varit här genom åren så han har berättat var det torde ligga mest flaskor och det stämmer rätt bra.
Längst ner mot norra tomthörnet hade 3 hushåll sin gemensamma sophög, och där kan man hitta precis vad som helst. Dessutom är det en igenfylld tjärn. Vid garageväggen har jag hittat alla möjliga plåtföremål, en kakelugn har spridits över gårn och grävts ner, den hittar vi skärvor av lite varstans. Och där jag gräver nu ligger som sagt troligtvis ett uthus + att det kastats flaskor där i många års tid.
Lite spännande är det faktiskt åxå, om det inte vore för allt glas smile.gif
Men jag hoppas iaf att jag slipper hitta 70 år gamla konserver sick.gif
Tosan
Om allt går bra blir det dags att börja lägga torvkant på fredag smile.gif
Men jag har ju aldrig använt mig av torvblock tidigare... Några tips innan jag börjar?
ingrid fuxwall
CITAT (Tosan @ 04-09-2007, 11:28) *
Vårt hus byggdes 32... Grannen har bra koll på hur det varit här genom åren så han har berättat var det torde ligga mest flaskor och det stämmer rätt bra.
Längst ner mot norra tomthörnet hade 3 hushåll sin gemensamma sophög, och där kan man hitta precis vad som helst. Dessutom är det en igenfylld tjärn. Vid garageväggen har jag hittat alla möjliga plåtföremål, en kakelugn har spridits över gårn och grävts ner, den hittar vi skärvor av lite varstans. Och där jag gräver nu ligger som sagt troligtvis ett uthus + att det kastats flaskor där i många års tid.
Lite spännande är det faktiskt åxå, om det inte vore för allt glas smile.gif
Men jag hoppas iaf att jag slipper hitta 70 år gamla konserver sick.gif

Då 1932 kom det ingen sopbil och tömde tunnan, därför grävde folk ner sitt avfall.
Tycker det är värre nu när det finns en fugerande avfallshantering och folk slänger sitt avfall i naturen
Tosan
Precis, det var ju så det fungerade, man måste ju bli av med eländet på nåt vis.
Jag är inte så hemskt gammal, men vi eldade allt som inte gick i grishinken, grovsopor körde vi själva till soptippen några kilometer bort. Senare fick vi börja övriga sopor dit åxå. Antar att sopgubbarna kom dit och brände och schaktade med jämna mellanrum.
Till slut fick vi då soptunnor som tömdes av sopbilen, minns hur spännande det var när den kom giggle.gif

Dagens miljöinspektörer hade blivit bestörta om de sett min utgrävning, men på den tiden hade man andra värderingar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon