Margaretha
Det visade sig vara väldigt lätt att dra bort gräs och annan vegetation mellan plattorna p.g.a. att det är så blött där. Nu är jag i valet och kvalet. Jag skulle gärna vilja ha något dekorativt som växte där i stället för det vi plockat bort. Något som tål att man trampar på det ibland, gärna något som blommar. Timjan har jag hört ska gå. Någon som har erfarenhet?

Kan man i så fall strö ut frön där nu på höstkanten eller är det bättre att vänta till våren? Eller ska man köpa plantor och försöka pilla ner?

Tacksam för erfarenheter och kunskaper i ämnet! g.gif
Margaretha
help.gif Ingen som vet om det är dömt att misslyckas om man sår t.ex. timjan i höst?
Cacki
Vet inte hur det skulle funka med sådd men du kan ju köpa några plantor av t ex gråtimjan och dela varja planta i många små tussar och trycka ner dem lite här och där mellan skarvarna. Det är nog vanligast att man gör så tror jag.
Margaretha
thanks.gif Tack, det ska jag prova!
Ewa L
Eftersom du skriver att det är så blött är väl knappast Timjan något bra alternativ? Den vill ha det soligt och torrt.

Trampnarv? (Aggressiv!)
Krypkotula?
Trädgårdsflanören
Har någongång någonstans läst att man kan hälla filmjölk!!! i skarvarna och sedan skulle det växa någon sorts mossa där.

Kanske värt att prova på en liten del först.
Margaretha
Det är inte normalt blött, bara just i sommar, då många kolonier stått under vatten och det tagit månader för jorden att torka upp. Har inte vattnat en rabatt sedan 4/7!!! Helt unikt!!! Kanske måste låta det torka upp bättre om jag köper timjan i alla fall. Tack för tipset!
Trampnarv har jag också hört talas om, men jag visste inte att det var en aggressiv art. Krypkotula måste jag undersöka vad det är. Spännande!
Tack alla!
Margaretha
Krypkotula verkar finnas med olika färger på bladverket, gråaktigt respektive grönbrunt. Har du någon erfarenhet? Blommar den?
Sollan
Murreva - tror jag den heter. Små blå blommor, sprider sig med utlöpare. Inte så väldigt aggressiv (hos mig i alla fall). Trevlig och söt. Köp en kruka och dela upp den som i förslaget om timjan. Timjan vill också ha väldigt magert, växer tom i ren sand om den trivs.
Margaretha
Ska titta vad de har i växthusen. Tack för all hjälp! tummenupp.gif
Cacki
Håller med om att murrevan är jättesöt!
Jag hade den i en...just det, mur yes.gif och där gjorde den sej bra. Den expanderade ut på plattorna men där blev den inte så bra. I och med att den inte är så tramptålig så "mosade" man den när gick på den. Den överlevde visserligen den behandlingen men det såg ju inte så kul ut, så tänk på att om du går på plattorna ofta å ska du kanske välja något annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon