Full version: Gurka o Tomater
Lady Hamilton
Jag har haft 3 olika sorters Tomater i år (men jag sådde bara 2 olika g.gif ) Denna sort är avlång och fyrkantig skall kanske vara plommon tomat? men den har jag inte sått Fastare i "köttet" och lätt att skiva fint, lite smaklös
[attachment=6981:PICT8539.JPG]

Ampeltomater/busktomat/körsbärstomat är mina favoriter mognar tidigt och växer bra

[attachment=6982:PICT8541.JPG]

"Vanlig" Tomat gillar jag också men jag brukar ha problem med att de spricker, men inte år. Det kan bero på att det varit så mycket sol och varmt även på nätterna
[attachment=6983:PICT8545.JPG]

Sedan har jag Gurkan.......den har växt och gett frukt större delen av sommaren. Men i början på Augusti "la den av" men har kommit i gång igen. Den växer och blommar i massor med gurkor återigen
[attachment=6984:PICT8543.JPG]
skogstroll
Fina bilder!!!

Jag fick en tomatplanta av min snälle granne 'Purple' heter den och är nog det godaste jag ätit i tomatväg. Lätt lila och väldigt smakrik!!! Kan rekommenderas! smile.gif

Har massvis med omogna tomater men man kan väl ta in och låta dem mogna på fönsterbrädan?
HelenN
ujj, jag har skördat massor av tomater, men bara 2 stycken gurkor -cry-.gif ....men jag har massa omogna tomater kvar på plantorna & jag har dem ute mot en södervägg, skall jag hänga över en plast eller skall jag ta in tomaterna för att mogna??
Eva-Marie
Jag har massor av tomater som fortfarande är gröna, visst kan man ta in dom för att mogna inomhus, frågan är om platorna kan stå kvar i jorden eller om man bör ta av dom från plantan?. Ett annat alternativ som jag tänkte prova i år är att sylta de tomater som fortfarande är små coh fasta (enligt receptet) - vet inte hur det kommer att smaka för jag har aldrig gjort detta förut men som konserveringsmetod så fungerar det, kanske ni känner någon äldre person som har erfarenhet av syltade tomater?
rosita
Gröna syltade tomater är jättegott! Jag brukar göra det! Annars brukar jag plocka in tomaterna (med kvist om det går) och lägga dem svalt, så mognar de efterhand. Ett år hade vi jättemånga tomater som vi la i svalen (3 hyllor) och sen åt vi efterhand som de mognade, de sista tog vi på lille julafton!
Eva-Marie
Oh vad bra att du har testat syltade tomater, Rosita....nu finns det inget som stoppar mig från att sätta igång och sylta.
Gillan
Här kommer det några bilder på vad jag har i mitt växthus nu. Egentligen har jag inte varit nöjd alls i år, men just nu är där fullt av tomater i alla fall. En del Äppelgurkor, paprikor och peppar finns också. Fast Äppelgurkorna har det varit katastrofår för.

Först en bild på hur det ser ut i det just nu ganska röriga växthuset[attachment=7040:20070904...odlatråd.JPG]

Sen kommer Green Zebra, en jättegod tomat jag gick och väntade länge på att den skulle mogna (men det är en helt annan historia)
[attachment=7042:20070904...en_Zebra.JPG]

Sen har vi Black Russian, en otroligt fyllig och köttig tomat, mycket god
[attachment=7043:20070904..._Russian.JPG]

Sen har vi en "ärvd Ryssk tomat som vi inte vet nåt namn på. Den är också väldigt köttig. Helt okej.

[attachment=7044:20070904..._Russian.JPG]

Därefter har vi Peppar "Sweet orange baby" som håller på att mogna[attachment=7046:20070904...9_pepper.JPG]

Och sist den dåliga "Äppelgurkan" som jag inte alls är nöjd med.

[attachment=7047:20070904...pelgurka.JPG]

skogstroll
vilket härligt växthus och fina grönsaker! smile.gif Black Russian satte jag lite för sent så det hinner nog inte bli nåt, den är bara en spinkig planta i växthuset....
ingrid fuxwall
Tack Gillan!
Nu hjälpte du mig. Hade en olycka med mitt plastväxthus så alla lappar försvann och jag kunde inte förstå vad jag som var gult - äpplegurka!

När ska man plocka den? och vad använder man den till?

ingrid
Gillan
CITAT (ingrid fuxwall @ 04-09-2007, 20:20) *
Tack Gillan!
Nu hjälpte du mig. Hade en olycka med mitt plastväxthus så alla lappar försvann och jag kunde inte förstå vad jag som var gult - äpplegurka!

När ska man plocka den? och vad använder man den till?

ingrid

Ärligt ingrid, jag har ingen aning om vad man kan göra med den? Den blir sååå otroligt snabbt besk. Redan efter ca 3-4 cm får man skära bort ytterändarna. Men jag kanske har haft otur med mina? Annars, om de smakar gott så borde man ju kunna lägga in dem som all annan gurka? Förlåt att jag inte hade bättre svar till dig. Nån annan kanske har det tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon