Gossen Ruda
Tänkte på det i lördags när jag höll på med maten. Köttet, morötterna och kryddorna köpta men potatisen och löken egenodlad. Dessutom piffade jag upp den med egenodlade brytbönor och självplockade kantareller och taggsvamp. kanske dags att prova morotsodling nästa år? Fast när brorsan höll på med det för flera år sen fick han sluta pga morotsflugor. Purjolöken blir fin i år och skall premiärprovas till fisken på onsdag.
Mollis
Vad härligt, du kan ju odla rödbetor nästa år, det måste man ju bara ha till!

//Mollis
Gossen Ruda
CITAT (Mollis @ 03-09-2007, 17:45) *
Vad härligt, du kan ju odla rödbetor nästa år, det måste man ju bara ha till!

//Mollis

Javisst, ja. Tilltugget tänkte jag inte på. Hmm, tål att tänka på.
Pirum
Som av en händelse tillagar jag just nu egen potatis (4 sorter i samma kastrull...), rådjur (fadren ska ha tack för den, det var han som sköt) i sås med morötter (inte egna, tyvärr), kryddad med egenodlad timjan, som tillbehör egenodlad gurka, egenodlad tomat, och basilika ur kruka.

Det ger verkligen en jättestor tillfredsställelse att kunna fixa åtminstone hälften av måltiden 'själv' smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ruda jag hade alltid morötter som morotsflugorna inte gillade. Köpte fröerna i tyskland (Kiepenkerl) och fick varje år underbara morötter

Elisabeth
Blomstertanten
Finns det inte ett knep för att slippa morotsflugor ? g.gif

Om jag inte är helt ute o cyklar nu, men tror att man skulle odla lök ihop med morötter.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tyckte inte att det hjälper mycket
Gossen Ruda
Risken är att man lockar dit lökflugor också. laugh.gif
KURT
Har du katt också, så kan du bli helt självförsörjande!
Blomstertanten
CITAT (KURT @ 04-09-2007, 07:01) *
Har du katt också, så kan du bli helt självförsörjande!

Men Kurt !!!!!!!! ohmy.gif

giggle.gif
Gossen Ruda
Djur som djur, det finns några katter som stryker förbi sommarstugen. Ko eller katt, det mesta går att äta. biggrin.gif
ingrid fuxwall
Jag bör alltså vara glad över att inte veta vad lök eller morotsfluga är för något?

Sak samma att tillaga mat man själv odlat eller plockat hör till livets tjusning, min åsikt.
Det enda jag ännu inte lyckats ersätta är saltet - någon som har tips?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon