dotpointer
Är imponerad av Oxalisarnas sätt att skydda sig mot attacker från ovan. coolgleam.gif

Har för tillfället två olika oxalisar, blodklöver och lyckoklöver och idag kom första
regnet. Precis som på natten så fäller de de ner bladen och blir harpuniskt spetsiga
mot himlen. Hårda regndroppar passerar förbi rakt ner i jorden, och på natten så
måtte de skydda mot frost och kyla, eller...?

Vackert och smart. Fina blommor i kombination med en tuff dynamisk design, eller nåt... bravo.gif
Alexander-VG-zon3
visst är oxalis vackra . att dom viker ihop bladen på natten har inget med kyla att göra . även icke härdiga oxalis arter viker ihop bladen och skulle dom få frost så dör bladen . varför dom viker ihop bladen är för att det är mörkt .
dotpointer
Aha, tack för infon.

Läste nånstans att de klarar ner till runt -3ºC, men
tänker inte pröva (bra och veta om man klantar sig).

Varför fäller de ner när det blir mörkt då, är det jobbigt
att hålla upp bladen, och spar energi på att släppa ner
måntro?

(Dumma frågor kanske, men det här verkar genomtänkt laugh.gif )
Alexander-VG-zon3
finna många olika arter . en del klara -50c medans andar bara -1c . bladen är ändå alldrig med under vinter då dom är perenner så dom behöver inte skydda bladen mot kyla . jag vet inte varför dom fäller ihop bladen , läste bara i en bok att dom gör så när det är dåligt väder och mörkt .
dotpointer
Okej. smile.gif

Det haglade idag, tog in den under den tiden.

Hade den klarat haglet också?

(Det haglar väl inte i Rio de Janeiro därifrån den kommer [tror jag], eller?)
Alexander-VG-zon3
oxalis kommer från olika delar av världen . vi har bland annat vilda i sverige .
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/oxalida/oxali/welcome.html

jag har ett par olika sorter , den ogräs och naturliga och dom man har till mer som prydnad alla har klarat storm,torka,hagel,kyla och ändå blommat vackert . väldigt tåliga växter och kommer snabbt igen efter att blivit skadade . dock försvinner balden efter ett par frost nätter det är ju knölen/löken som tål kyal och gör att växten överlever . det kan nog hagla nästan överallt i världen . och blodklövern är den som är som ogräs och är förvildad i sverige och är flerårig med frön .
dotpointer
Har blodklöver, vanliga gröna och lyckoklöver.

Vore kul om man kunde få lilla vanliga att blomma också,
det är bara en liten tuva jag hittade i skogen idag ... smile.gif

(De övriga blommar i dagsläget.)

EDIT: Harsyra förstås... duh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon