Full version: Passionsblommor
sagani
Hej!!

Köpte en Passionblomma i våras, och den har vuxit sig enorm och blommat med massor av blommor. Men nu när hösten börjar närma sig, så måste jag ju ta in den (väl?)...

Hur ska jag göra? Jag måste nog tyvärr ha den inomhus, i rumstemp, har inget ställe som den står svalt men ändå med plusgrader. Är det något speciellt jag ska tänka på? Den har överlevt hela sommaren på regnvatten (med tanke på hur det har regnat här så har det inte varit några problem alls....), tillsammans med mina änglar.

Ska jag göra som med änglarna, ta in den i rumstemp och bara vattna lite då o då? Eller har någon något annat tips?

Tacksam för alla svar!!!!! rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
är dte den med blåa blommor??
har du sandjord och en södersida så övervintrar den ute hos dig . lägg rankorna mot marken efter första frost och lägg över jord . sen till våren tar du upp rankorna igen och så skjuter den nya skott , mina övervintrar bra hos mig lägst dom sett -15c i luften . annars övervintras den inne och fukgtigt +15c eller svalt och mörkt .
sagani
Tyvärr inte... Jag har lerjord, och ska jag lägga rankorna på marken tror jag nog jag får lägga rankor i halva trädgården (har stoooor trädgård...), samt att hunden får fullt upp med att gräva upp dem wink.gif

Men jag kan kanske ställa den i badrummet? enda stället där det är någorlunda fuktigt, och där är rätt kallt på vintern (brrr...). Så får den stå som den gör, och bara sätta in den. Den står i en stor lerkruka nu, och verkar trivas ypperligt smile.gif

För att svara på färgen, så är det stora vita typiska passionsbloms-blommor smile.gif Ingen färg alls utom just helvita, jättevacker! Tyvärr har jag int fotograferat den i blomning, men det skulle bli lite varmare i slutet på veckan, då kanske de sista knopparna blommar upp. Då ska jag passa på smile.gif

Tack för hjälpen!
Alexander-VG-zon3
då är det ingen härdig du ha , har du fönster i badrummet ?
skulle tro den kan vara där på vintern den vill ha ljust även vinter så ge den extra ljuse om du kan .
sagani
Nähä... Det visste jag inte, den har bara blivit större o större o större smile.gif
Nä, inga fönster i badrummet, så då får jag utesluta det med en gång... Men är det ok om den står inne då, i vanlig rumstemp över vintern? Eller det är inte bra? :s
Stella-Polaris
Jag planterade ut 3 st i våras. Nu har det varit ett antal frostnätter men en av dem envisas, med att sätta knopp, på löpande band. Det är första gången jag har passionsblommor ute och det känns lite konstigt att täcka över en växt som fortfarande blommar.

Hur länge vågar man ha dem uppe? Lurar lite på att täcka de två som slutat sätta knopp och låta den sista få sköta sig själv och se vad som händer. Vad jag förstått kan den skjuta nytt även om det ovanjordiska frusit bort. Men hur mycket förlorar jag i tillväxt i så fall. Repar den sig snabbt eller kräver den en återhämtning över längre tid??
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stella-Polaris @ 09-11-2007, 13:37) *
Jag planterade ut 3 st i våras. Nu har det varit ett antal frostnätter men en av dem envisas, med att sätta knopp, på löpande band. Det är första gången jag har passionsblommor ute och det känns lite konstigt att täcka över en växt som fortfarande blommar.

Hur länge vågar man ha dem uppe? Lurar lite på att täcka de två som slutat sätta knopp och låta den sista få sköta sig själv och se vad som händer. Vad jag förstått kan den skjuta nytt även om det ovanjordiska frusit bort. Men hur mycket förlorar jag i tillväxt i så fall. Repar den sig snabbt eller kräver den en återhämtning över längre tid??

den kommer garnaterat frysa bort när dte går under -10c , jag har inte täckt mina än för tidigt . du förlorara mycket tillväxt igenom att låta dne frysa ner , denna dåliga sommar har mina inte alls växt bra . men som förra växte den som ogräs . därav ska du täcka den för du vet inte hur sommaren blir , överlever gör den ändå . fryser den ner och får börja om och sommaren är sval och regning = 10cm höga plantor som inte blommar . men har du då 1-2m tillväxt frå¨n förra året blommar den ändå fast sommaren är dålig . vira in rankorna i nån väv eller kupa upp jord runt om dom .
Stella-Polaris
Ok nu har de varit nere i -7 och de två som slutat sätta knopp började få tecken på frostskoador. Den stora plantan såg lika bra ut som tidigare. Besutade dock att göra som Flaxss föreslagigt.. Dock var marken frusen whistling.gif Rullade ihop de mindre plantorna och la på marken . En täckte jag enbart med löv och en med en bit matta och sedan löv.

Den stora visade sig vara motstävlig. Har haft den innomhus, i två år, innan jag planterade ut den. Nu visade det sig att den hadde två förvedade stammar grövre än 1 cm. Dessa var lögn att böja ner mot marken. En gammal heltäckningsmatta fick därför tjänstgöra som täckning. Då det såg för D*****t ut, med en hög gammal heltäckningsmatta, la jag även på 20 cm löv över det hela.

Hoppas de klarar sig. Nästa år skall jag nog se till att passiflororna täcks i tid. Nåväl, jag har i varje fall bedömt den stora plantan som troligtvis härdigare och kommer att använda mig av dess sticklingar till att bilda del i en Pergolia som skall byggas nästa år..
Alexander-VG-zon3
den förvedade deln ska du inte böja , bara de gröna och böjbara skotten . det är dom som är känsliga . sen lägger du över massa löv eller väv .
lissa
Innan ni böjer dom mot marken etc..så brukar väl bladen gulna först, tar ni av dom gula eller får dom sitta kvar ? och klipper man inte ner dom när bladen är borta?? Isf att böja ner hela rankorna menar jag ...eller kommer dom att skjuta nya skott längsmed hela rankorna ??
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 17-11-2007, 20:54) *
Innan ni böjer dom mot marken etc..så brukar väl bladen gulna först, tar ni av dom gula eller får dom sitta kvar ? och klipper man inte ner dom när bladen är borta?? Isf att böja ner hela rankorna menar jag ...eller kommer dom att skjuta nya skott längsmed hela rankorna ??

går det under -10c -15c brukar bladen gulna och trilla av . den skjuter skott där dom gamla bladen satt
lissa
thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon