lina-back
04-09-2007, 04:36
hej,
jag undrar om nån har något tips på örter eller växter som hjälper mot dålig sömn? har inte problem med att somna men jag vaknar flera gånger på natten.
mvh, lina
Jag brukar dricka örtte bestående av Passionsfrukt, lavendel, citronmeliss och lite pepparmynta. Kamomill är också lugnande liksom valeriana (vänderot)..
//Mollis
Hej och välkommen hit!
Det finns flera örter som har lugnande/sövande effekt. Men gå till en läkare först och kolla så att det inte är något medicinskt/psykologiskt som gör att du har sömnbesvär. Man kan få bland annat problem med njurarna genom att experimentera med örter själv. Men det finns en del "sömnteer" i hälsokosten som du kanske kan testa.
Mvh
Fenja
Christoffer
05-09-2007, 12:44
Det finns en uppsjö av rogivande och lätt sövande medicinalväxter, men då du nämner att du inte har problem med att somna, utan snarare att bibehålla sömnen, så är jag osäker på om en medicinalväxt kan hjälpa dig i ditt fall, då många av medicinalväxterna är ganska korttidsverkande och kan som Fenja nämner, vara skadliga på sikt. Sedan är frågan om du har haft det länge eller bara under en mycket kort period. Det kanske kan vara madrassen som är uttjänt, kanske bero på mat strax innan läggdags, för varmt i sovrummet som kan störa sömnen, och om det rör sig om "restless legs", så kan mycket rörelse under dagen hjälpa, annars kan en kombination av magnesium och kalcium eventuellt hjälpa, då dessa är kroppens antistressmineraler, och som helst ska intas i form av lättupptagliga salter. Jag vet en tjej som led av "restless legs" under sömnen och tog en sådan lättupptaglig blandning och blev av med problemen.
Jag tror att en del kan behandlas med nyttig mat, men om detta är något tillfälligt, så kan du ju alltid prova
Richard Bruchs kombination av lavendel, citronmeliss, rödlök, valeriana och basilika. Två teskedar av blandningen och han somnade vid skrivbordet! Däremot förtäljer historien inte om han fortsatte att sova eller vaknade upp emellanåt. Men jag håller med Fenja att det kan vara bra att söka upp läkare, om det nu är eller kan komma att bli ett långvarigt problem, då störd sömn påverkar hela den vakna dagen. Sedan är det inte nödvändigtvis att man behöver örter eller syntetiska mediciner, ibland kan en lång promenad vara botemedlet, eller annan lågintensiv motion om ingen funktionshinder sätter käppar i hjulet. Eller avslappning-CD eller aminosyran theanin (ej detsamma som tein) som utvinns ur grönt te. Mycket bra verkan, men också väldigt dyr.
Själv använder jag te på oregano ibland, det mildrar tankeverksamheten. Vet dock inte om det bara hjälper vid insomning eller också under sömnen.
Som andra redan sagt så fungerar
kamomillte lugnande.
Köp färdigt te eller odla lite kamomill i en kruka inomhus så har du alltid färska blommor till hands.