kickistina
Är det dåligt med äpplen i år?Vi får nästan inga äpplen,i fjol fick vi massor.Bor i Piteå som är zon 5./Hälsningar kickistina
vickeva
Nu bor vi ju i precis andra änden av Sverige, men här är svaret NEJ, det är inget dåligt äppleår, vi har massor!!!! Aldrig haft så mycket faktiskt
kickistina
Fuskigt!!!!Men har inte vi inorr haft lite bättre väder?Men det kanske inte beror på det?
Jan af Lisö
Ena trädet (Amorosa) som gav massa äpplen i fjol har bara 10 små i år.

Andra äppelträdet (Säfstaholm) som gav bara lite i fjol är full med äpplen, dock nästan alla med mask inuti.

Kanske ett dåligt år trots allt....
kerstin z5-6
mellan år ,men jag har gott om äpplen -10 mil söder OM PITE:)
kickistina
CITAT (Jan af Lisö @ 04-09-2007, 12:36) *
Ena trädet (Amorosa) som gav massa äpplen i fjol har bara 10 små i år.

Andra äppelträdet (Säfstaholm) som gav bara lite i fjol är full med äpplen, dock nästan alla med mask inuti.

Kanske ett dåligt år trots allt....

Det beror på vad man är "ute"efter kvantitet eller kvalite...................Jag plockade ett äpple,smaken bra och ingen mask,men jag har bara 5-6st.Jag tror trädet heter Silvia
Gåsis
Jag bor utanför östersund. Hos mig har vi ganska lite äpplen och alla är sönderätna av rönnbärsmal. Rönnbär har vi inga...

/Åsa
mamamaggan
Har inga äpplen alls i år . Äppelträden blommade mycket men sedan blev det kallt , kanske inte fanns några insekter som kunde pollinera . Min svägerska , som bor på samma ort , har massor. Hennes granne har inga. Så har det varit i alla år. De får äpplen varannat år men inte samma år.
Betty
CITAT (kickistina @ 04-09-2007, 10:54) *
Är det dåligt med äpplen i år?Vi får nästan inga äpplen,i fjol fick vi massor.Bor i Piteå som är zon 5./Hälsningar kickistina

Jag tror att äppelbristen har samma orsak som den näst intill totala avsaknaden av rönnbär i Norrbottens kustland - Förra sommarens supertorra väder.
Vi hade bara tre regnväder totalt i Luleå under hela förra sommaren - ett åskregn/månad under juni, juli och augusti.
Lennart Berg, parkmästare på Luleå Kommun säger i dagens Norrbottens Kuriren att rönnarna sätter bären efter fjolårets väderlek. Rönnarna förbereder alltså nästa års bärproduktion redan i år.
Rönn och Apel hör till samma familj, Rosaceae.
Pirum
Bohuslän:
Av våra 3 Transparente Blanche ('Augustiäpplen') har bara 1 givit frukt i större antal än ena handens fingrar. De flesta äpplena var där angripna av diverse otyg samt monilla. Men en del gick ju att äta.

Lika illa är det med Melba-trädet, men, det är mer väntat eftersom frukten där ändå blir förstörd av skorv varje år. Det trädet möter sitt öde senare i höst, slutar kanske som slöjdprodukter till våren.

Oranie-trädet ger bra med äpplen i år...inte jättemycket, men, mer än på många år. Tyvärr angripna av nåt otyg, de flesta av dem.

Lobo-trädet ger en del äpplen, men skorven går som vanligt jättehårt åt trädet. Trädet blir ved, kanske lite slöjd.

Säfstaholm - liten skörd, till stor del angripet av otyg.

Ingrid Marie - knappt ett äpple.

Ribston - liten skörd, men äpplena ser rätt ok ut.

Cox Orange - ena trädet liten skörd, andra trädet väldigt bra skörd - än så länge ser de rätt friska ut. Hoppas de hinner mogna innan älgarna kommer...

Åkerö - rätt bra skörd...aningen angripna äpplen vad jag kan se.

Okänd äppelsort - stor skörd som vanligt, av goda äpplen, på ena trädet är de flesta dock angripna av otyg. Det andra trädet, samma sort alltså, har lite fler friska äpplen.

Vi har några fler sorter, men de står på mestadels unga träd och de varierar så mycket från år till år att det inte är lönt att tänka på om skörden blir stor eller liten, man får ta det som kommer smile.gif

Kortfattat har vi haft fler insektsangrepp än vanligt i år. Annars tycks inte den rekordblöta sommaren ha gått så illa åt frukterna.
kickistina
CITAT (Betty @ 04-09-2007, 22:59) *
Jag tror att äppelbristen har samma orsak som den näst intill totala avsaknaden av rönnbär i Norrbottens kustland - Förra sommarens supertorra väder.
Vi hade bara tre regnväder totalt i Luleå under hela förra sommaren - ett åskregn/månad under juni, juli och augusti.
Lennart Berg, parkmästare på Luleå Kommun säger i dagens Norrbottens Kuriren att rönnarna sätter bären efter fjolårets väderlek. Rönnarna förbereder alltså nästa års bärproduktion redan i år.
Rönn och Apel hör till samma familj, Rosaceae.

Ja,kanske det är så,vi hade ju så torrt och varmt i fjol,det regnade knappt alls,så nästa år borde det ju bli mycket äpplen så mycket det har regnat denna sommar blush.gif /kickistina

Huggorm
I stort sett inga av mina eller grannarnas träd verkar få mycket frukter/bär i år, varken äpple, päron, plommon, rönn, hästkastanj, olvon, oxel eller liknande. Körsbär har det dock varit en del av
Ewa L
Jag får nästan exakt samma mängd frukt varje år, och mycket.
Troligtvis beror det på att en granne några hus bort har bi-odling. Grannhusen mellan oss har inte mycket blommor, medans jag har satsat på många bi-lockande växter. Så när det är kalla vårar "minns" bina att det finns godis hos mig och dit är det inte så långt.

OBS! Detta är min egen personliga teori! Men jag tror på den.
kickistina
CITAT (Ewa L @ 06-09-2007, 08:16) *
Jag får nästan exakt samma mängd frukt varje år, och mycket.
Troligtvis beror det på att en granne några hus bort har bi-odling. Grannhusen mellan oss har inte mycket blommor, medans jag har satsat på många bi-lockande växter. Så när det är kalla vårar "minns" bina att det finns godis hos mig och dit är det inte så långt.

OBS! Detta är min egen personliga teori! Men jag tror på den.

Tack för alla svar!!! smiley_small_hug.gif
Cilla
Intressant att läsa era rapporter från olika håll i landet!
Även här i Stockholmstrakten är det ett yvigt år, dvs gott om äpplen på vissa ställen, mellanår på andra och äppelfattigt i vissa områden.

Jag tror att orsakerna till att vissa områdens träd har dåligt med frukt är så många att det är svårt att utse en enda faktor. Allt från att träden är lite trötta av tre på varandra torra sensomrar till blåsiga blomningsdagar i våras och att frostfjärilen satt ned vissa träd rejält här och var under några år i rad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon