Maria i norr
04-09-2007, 10:32
Hej. Jag bor i zon 6 och har ett växthus med tomater och gurka mm. Tyvärr har tomatodlingen inte varit lyckad iår pga för små kärl etc. Men det finns några tomater trots allt som jag skulle vilja äta men de är fortfarande gröna. Nu börjar själva växterna vara ganska angripen av mögel och jag hinner inte hålla undan detta gråmögel längre så jag undrar vad som är bäst för mina tomater nu- ska jag låta dem vara kvar i växthuset på sin planta eller lägga själva frukten på ett fat och mogna i växthuset eller ta in frukterna i huset?
Tacksam för råd.
titti49zon6
04-09-2007, 14:01
Ta in tomaterna i huset och låt dom mogna där, i växthuset kan dom mögla om du har för fuktigt och kallt
ingrid fuxwall
04-09-2007, 19:38
Plocka tomaterna men förvara dem svalt.
Under många år har jag virat in tomaterna i papper och sedan förvarat dem i burkar men för några år sedan började jag med lägga dem i ägglådor, fungerar lika bra och så svalt, i svalen eller matkällare.
Själv brukar jag, genom att göra så här, ha tomater fram till jul.
ingrid
Mu i myllan
06-09-2007, 11:55
Mognar de i källaren eller behöver de en tid på fönsterbrädan för att bli röda. Jag har plockat tomater sedan juli men har nu mängder av gröna tomater, Zon 3, som låter vänta på sig. Tror att det varit för kallt i år...
Älskar tomater och äter flera om dagen och hade tänkt att torka överskottet i ugnen men de ser som sagt inte ut att bli röda i tid. Kan ju inte sylta hur många gröna tomater som helst!
ingrid fuxwall
06-09-2007, 21:37
CITAT (Mu i myllan @ 06-09-2007, 12:55)

Mognar de i källaren eller behöver de en tid på fönsterbrädan för att bli röda. Jag har plockat tomater sedan juli men har nu mängder av gröna tomater, Zon 3, som låter vänta på sig. Tror att det varit för kallt i år...
Älskar tomater och äter flera om dagen och hade tänkt att torka överskottet i ugnen men de ser som sagt inte ut att bli röda i tid. Kan ju inte sylta hur många gröna tomater som helst!
De mognar i källaren
Mu i myllan
08-09-2007, 00:32
Tack så in i hoppsan. Det kan ju kännas lite kymigt att kasta.
Jag bara avgudar det här forumet. Det finns så mycket kunskap som man aldrig kunnat dela om det inte fanns någonstans att ställa sina frågor, eller hur?
Storåtjejen
05-10-2007, 09:23
Tack för tipset med med ägglådor och svalen
Var ett tag sedan jag var inne här och läste, så nu måste jag skärpa mig. Det dyker ju upp så offantligt mycket tips på saker man inte ens tänk att man behövde ett tips
Stekta gröna tomater (som i filmen) är också väldigt gott, fast kanske inte för hur små tomater som helst, eftersom de ska skäras i rätt tjocka skivor och paneras. Har du mycket tomat (typ två kilo) har Jan Hedh i sin syltbok ett recept på grön tomatmarmelad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.