Full version: Mina matgäster
Biggan_
Igår var vi och inhandlade lite talgbollar. Billiga på Överskott, 25 kronor för en 25-packspåse. Hade knappt hängt upp dem förrän fåglarna kom och fullkomligt slogs om dem. Hängde upp tre stycken och idag är dom tomma.
Tog några bilder igår genom köksfönstret men jag hade solen emot mej så de blev inte riktigt bra.

[attachment=7016:096.jpg] [attachment=7017:084.jpg]

Den här lilla blåmesen är väl söt? wub.gif
[attachment=7018:011.jpg] [attachment=7019:010.jpg]

[attachment=7020:009.jpg]
Lars-Olof Arvids
Jättefina matgäster, Biggan! wub.gif
Det är säkert inte fel att börja mata dem nu när det går mot höst.

Olle
Biggan_
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 04-09-2007, 14:10) *
Jättefina matgäster, Biggan! wub.gif
Det är säkert inte fel att börja mata dem nu när det går mot höst.

Olle

Hmmm...dom har haft tillgång till nötter hela sommaren, men talgbollar behöver dom ju snart nu när det börjar bli kallt! yes.gif
Netha
Så fina bilder du tagit, igen. smile.gif

Våra talgbollar börjar vara på upphällningen, måste ta en tur till ÖB och se om de har fått in några.
Jordnötskärnor och solrosfrön har också en strykande åtgång...automaterna (4st) får fyllas ett par ggr/dag.

Javisst är blåmesen söt smile.gif här har jag inte sett den på några dagar, men idag kom åter en grönfink...
de brukar annars inte visa sig annat än vintertid.
Gråsparvarna är så tama att man får akta så de inte kommer in när dörren är öppen. smile.gif
Wilmer
Tack Biggan! Nu påminde du mig om det roliga med vintern. Att glädjas över fågelvännerna!! wub.gif

Wilma
Biggan_
CITAT (Netha @ 04-09-2007, 21:44) *
Jordnötskärnor och solrosfrön har också en strykande åtgång...automaterna (4st) får fyllas ett par ggr/dag.

Oj, oj, vilken mängd fåglar ni måste ha hos er! Vi har tre automater, men vi fyller bara på ett par gånger i veckan.
Netha
CITAT (Biggan_ @ 07-09-2007, 12:50) *
Oj, oj, vilken mängd fåglar ni måste ha hos er! Vi har tre automater, men vi fyller bara på ett par gånger i veckan.

Måste rätta mitt förra svar..... fröautomaterna (2st) fylls ett par ggr/dag medan nötautomaterna (2st) räcker i ca 3 dagar.
De får också bröd 2ggr/dag... man kan inte låta bli, eftersom så fort vi öppnar balkongdörren så kommer några och sätter sig
på balkongkanten medan ett femtiotal (minst) flyger från träden och sätter sig i rad utanför altanen..
en del kommer in på altanen och trippar runt fötterna. smile.gif

Enda nackdelen är att de skiter ner altangolvet så förbaskat... vi får spola det varje dag.
Biggan_
CITAT (Netha @ 08-09-2007, 22:22) *
Måste rätta mitt förra svar..... fröautomaterna (2st) fylls ett par ggr/dag medan nötautomaterna (2st) räcker i ca 3 dagar.
De får också bröd 2ggr/dag... man kan inte låta bli, eftersom så fort vi öppnar balkongdörren så kommer några och sätter sig
på balkongkanten medan ett femtiotal (minst) flyger från träden och sätter sig i rad utanför altanen..
en del kommer in på altanen och trippar runt fötterna. smile.gif

Enda nackdelen är att de skiter ner altangolvet så förbaskat... vi får spola det varje dag.

Här skiter dom ner hela garageväggen och magnolian är alldeles nerskiten, men det är vårt eget fel för man vill ju ha dom nära! wub.gif
Netha
CITAT (Biggan_ @ 09-09-2007, 00:21) *
Här skiter dom ner hela garageväggen och magnolian är alldeles nerskiten, men det är vårt eget fel för man vill ju ha dom nära! wub.gif

Visst är det så. wub.gif

I morse stod jag och tittade på dem när de åt av frön och nötter... då såg de att jag var där och genast kom fem st och satte sig
på balkongräcket. När jag hämtat bröd och öppnade dörren så var där genast minst 40 st på gräsmattan och det blev ett vilt tjattrande och slagsmål om brödbitarna. smile.gif
Jag ger bröd så länge tills jag ser att de inte längre slåss om smulorna... då vet jag att alla har fått sig en smakbit eller mer. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon