yvonnef
Hej alla!

JAg svarade på en annons för hibiskus och åkte dit och köpte dem. De var stoooora! Stod utomhus och damen sa att jag måste ta in dem på vintern.
Nu undrar jag om jag köpte inomhus hibiskus - krukväxt, som hon tagit ut under sommaren, eller utomhus hibiskus? De står i kruka och verkar ha stått i dem länge.

Heter utomhushibiskus frilandshibiskus?

Har dem nu inne och de har börjat tappa blad och gulna.

Har försökt ta bra bilder så att ni kan se. Ligger i mitt album.

Om det är utomhushib. hur sköter man dem under vintern?
Kan jag ta ner dem i källaren och låta dem stå mörkt med minimalt med vatten, eller ska de stå uppe? Börjr de sätta blad och knopp nere i mörkret på våren eller först när man tagit upp dem till ljuset?

Tappar de alla blad?

Hjälp jag är så orolig att jag dödar dem.

Tacksam för svar.
Vänligen Yvonne
hibiskus 2007 september 003liten.JPG

hibiskus 2007 september 003liten.JPG
Alexander-VG-zon3
dte är nog den som du måste ta in dom tål bara ner till runt 0c utan att sluta blomma , men blir det -1c -3c blir bladen skadade och den slutar blomma . förra året blommade mina även då det snöade . så vill du kan du ha den ute ,och ta ut dne igen på sommaren bara att du sätter den i skugga först så den vänjer sig vid solen du kan ta ut den i maj och in med den när det blir kallt. du kan övervintra den +10c eller inne i +15c . tappar den blad kommer det nytt till våren . den är lövfällande i låg temp .
Trachycarpus
Hej!
Jag tycker det ser ut som en vanlig inne-hibiskus - som i och för sig trivs bra ute på sommaren. På vintern är det som med det mesta, dvs så ljust som möjligt och inte för varmt, men den klarar sig säkert ändå. Lite gula och tappade blad är nog bara för att det är mindre ljust. Kan också vara för mycket vatten.

Frilandshibiskus har flikigare blad, mer rundade flikar och framför allt mer ljusgröna, mattare.

MVH
Trachycarpus
yvonnef
[attachment=7035:FHibisku...002liten.JPG]

Hej igen, så här ser nästa hibiskus ut.

Har nu haft dem 3 veckor och denna går det utför för.

Är det för lite vatten tro?

Har flyttat ut den på balkongen för att den ska ha det bättre, där har den stått en vecka nu men piggar inte på sig.

Har ni några tips vad göra?

Hälsningar Yvonne
Alexander-VG-zon3
för lite vatten eller kyla .
Anders zon 1
Det kan möjligen vara så att hibiskusarna fått en chock av att komma in i den torra, varma inneluften efter att ha stått ute hela sommaren. Det bästa är om man kan vänja växterna gradvis vid inneklimatet. Men som sagt, för mycket eller för lite vatten kan också ge sådana symptom som dina hibiskusar har. Hänger bladen trots att jorden är fuktig lutar det nog åt att dom fått för mycket vatten. Ta upp dom ur krukorna och kolla hur rötterna ser ut. För mycket vatten gör att rötterna ruttnar och det är ganska lätt att se.
Alexander-VG-zon3
tänkte visa hur en frilands hibiskus ser ut , detta är en av mina egna . dock har bladen samma färg som den jag har inne om vintern men formen är annorlunda och på en del frilands hibiskusat är bladen ljusgröna till grön gula som Trachycarpus skrev . men det finns även dom med mörk gröna blad . mest är att man ser skillnad på barken och formen på blad och blommor .

tänkte visa hur en frilands hibiskus ser ut , detta är en av mina egna . dock har bladen samma färg som den jag har inne om vintern men formen är annorlunda och på en del frilands hibiskusat är bladen ljusgröna till grön gula som Trachycarpus skrev . men det finns även dom med mörk gröna blad . mest är att man ser skillnad på barken och formen på blad och blommor .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon