Första frågan för mig här på Odla:

Vi har ett hus på en sluttningstomt i en dalgång (zon 1) och runt tomten växer en ligusterhäck. Från huset ser man ut över häcken som omgärdar den delen av trädgården som ligger lägre. Den "övre delen" av utsikten är jättefin med vacker natur, medan den nedre delen av synfältet domineras av ett lite tråkigt företagsområde som vi helst skulle vilja slippa se på. Alltså behövs ett "utsynsskydd". Häcken är redan rätt hög så den vill vi inte låta bli högre eftersom den då skulle kännas alldeles för massiv när man är i trädgården. Dessutom har vi inga träd i trädgården och det är något som är hett efterlängtat. Därför är tanken att plantera någon form av mindre träd i den delen av trädgården så att kronorna skymmer det vi inte vill se. Kruxet är bara att vi vill ju ha den skymmande effekten även på vintern. Och vi vill inte ha barrträd i den delen av trädgården.

Då har jag tänkt att avenbok skulle kunna vara något, för den har ju kvar löven på vintern. Färgen på löven vintertid skulle dessutom harmoniera väldigt fint med den omgivande naturen. Det jag skulle vilja ha är tre stycken avenboksträd för att täcka hela bredden som behöver skymmas. De tre ska vara planterade ungefär som en bred triangel, längs med häcken. De ska vara uppstammade så kronan börjar på ungefär 1,8 meters höjd och totalt ha en höjd på ca 3,5-4 m meter om man vill få optimal utsikt, dvs skymma det fula men fortfarande kunna se den vackra naturen bakom inifrån huset. Jag har sett en bild i en engelsk trädgårdstidning där man gjort precis så och det var jättefint, men frågan är hur blir det sedan? Avenbok blir ju egentligen betydligt större om den får växa fritt men eftersom den kan beskäras som häck så borde man ju kunna hålla den till ett givet omfång även som träd, inbillar jag mig. Eller har jag fel? Skulle det alls vara hanterbart om jag vill hålla dem till 3,5 meters höjd? Dessutom behöver träden kunna stå väldigt nära ligusterhäcken om det ska funka. Enligt min trädgårdsbok får avenbok djupgående rötter som inte stör andra växter, men hur mår ligusterhäcken av att få några avenbokar som nära grannar?