Full version: Kaukasisk fetblad
stennie
Ja! vad är det vetenskapliga namnet, jag hittar både Sedum spurium och Phedimus spurius ???
Vilket gäller?? unsure.gif
Alba
Se nästa svar från Stennie.

Tog bort mitt för att inte förvilla ytterligare -fear-.gif
stennie
Nu så hittade jag en artikel.
Kaukasisk fetblad ska vara Phedimus Spurius
Så här står det

CITAT
Släktet Phedimus omfattar de typiska fetbladen, i regel ej så högvuxna arter med platta, mer eller mindre tydligt tandade blad och blommor liknande dem hos de riktiga fetknopparna. Det kan indelas i två undersläkten: subgen. Phedimus och subgen. Aizoon. Det förstnämnda omfattar fem röd- eller vitblommiga arter från Europa och Västasien, varav vår mest kända medlem är kaukasiskt fetblad P. spurius, som odlas i många olika former och ofta förekommer som förvildad. Arten har karakteristiska små papiller i bladkanterna, en utmärkt sterilkaraktär. En annan god artkaraktär är att frukterna är snett uppåtriktade. Släktingen persiskt fetblad P. stoloniferus är något mindre, saknar papiller men har naggade blad och är ej så tydligt krypande som sin kaukasiska "kusin". Blommorna är mindre och kronbladen står rätt ut, liksom de mogna frukterna. Arten är rätt så ovanlig i odling och har blott påträffats som kvarstående på en lokal i Småland av Anders Svenson. En tredje art i samma undersläkte är P. obtusifolius från Transkaukasien, som har underjordiska knölar från vilka annuella skott uppväxer, blommar och vissnar ned.

Här är artiklen i sin helhet.
Alba
Ja det måste ju vara det rätta.

Men oh så förvillande det är när man läser olika namn.
stennie
Håller fullständigt med !!! rolleyes.gif

Eva 33c
Ja namnen byts ju rätt som det är. Jag brukar kolla i Svensk Kulturväxtdatabas, de är rätt uppdaterade på namnbyten. Man kan söka på både svenska och vetenskapliga namn. En sökning på "kaukasiskt fetblad" gav beskedet att den numera heter just "Phedimus ..." (alldeles nytt för mig) men att "Sedum spurium" är ett synonymt namn.
Här är länken till "skud"
Praktisk att ha till hands i namnfrågor! smile.gif
stennie
thanks.gif Kan vara bra att ha i framtiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon