Full version: Fotogenlampsveke
Fenja
Någon som vet var man kan köpa fotogenlampsvekar i olika storlekar på metervara?
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
Kan detta vara något? Clasohlson Jag själv hittade "min" veke där Annars är det typ byggvaruhus eller "järnaffärer" som kan tillhanda hålla dylika saker

jaken
Jag har också letat efter detta.

Det enda jag lyckats hitta med hjälp av google är denna sida.
http://www.ljus-lyktan.se/shop/index.php?p...mp;iCategory=10

De säljer per cm.

Hoppas någon annan har ett bättre tips.

edit*

hittade även denna
http://www.hogloftet.se/ovriga_produkter_butik.htm
KURT
Det är nog lätt att hita vekar, men svårare att hitta dem som metervara! Jg vet inte om du tänker använda dem som veke? Men långa bomullsvekar kan anväbdas till mycket annat, de är helt enkelt mycket starka remmar!
Fenja
Tack alla! Jag ska kolla Clas Ohlson det finns ju faktiskt här! Jag ska ha dem till vekar Kurt, en av mina passioner är att jag samlar på fotogenlampor biggrin.gif
Mvh
Fenja
mamamaggan
Har också letat och hittade dem hos en vanlig lampaffär. Kollade hos järnhandlare m fl men de hade inte.
Wilmer
Kan jag ha sett det i hobby affären? Kolla där om du inte hittar (Panduro eller slöjd detaljer eller liknande).

Wilma
Bee
Ett varningens ord bara: Ta med stumpen till affären så du får rätt tjocklek på veken. Vi gjorde inte det. Vi mätte bara ut bredden. Det resulterade i att vi fick en alldeles för tjock veke som vi med våld fick tvinga in. Det har resulterat i att den där anordningen man skruvar upp veken med har gått sönder sad.gif och det skulle kosta närmare 300 att laga enl muntligt besked i en affär. Vi använder en pincett så länge till vi bestämt oss.

Fotogenlampor är utmärkta att ha utomhus. Dom ger ett behagligt sken. Finfint när/om det blir strömavbrott också smile.gif
Fenja
Tack för alla tips! Nu ska det väl kunna lysa fint här i höststormarna även om strömmen skulle gå. biggrin.gif
Mvh
Fenja
KURT
CITAT (Fenja @ 04-09-2007, 15:35) *
Tack alla! Jag ska kolla Clas Ohlson det finns ju faktiskt här! Jag ska ha dem till vekar Kurt, en av mina passioner är att jag samlar på fotogenlampor biggrin.gif
Mvh
Fenja

Samlar du bara på fotogenlampor med veke, eller även på trycksatta fotogenlampor? De trycksatta är ju betydligt intressantare rent tekniskt, även om det kan vara lite pill att byta packningar och att få pump och allt att fungera. Det vanligaste problemet med gamla fotogenlampor (oavsett modell) brukar vara att hitta nya glas till endel modeller. Det finns flera forum på nätet för samlare av fotogenlampor. Många som samlar på lampor, samlar också på fotogenkök, i båda fallen har man ca 150 års produktion att samla på!
Ewa L
På Biltema har de också vekar.

Ex.vis 3-pack i olika storlekar (vet ej längd). Sök på "vekar" i sökfunktionen på deras hemsida.
Fenja
CITAT (KURT @ 05-09-2007, 06:51) *
Samlar du bara på fotogenlampor med veke, eller även på trycksatta fotogenlampor? De trycksatta är ju betydligt intressantare rent tekniskt, även om det kan vara lite pill att byta packningar och att få pump och allt att fungera. Det vanligaste problemet med gamla fotogenlampor (oavsett modell) brukar vara att hitta nya glas till endel modeller. Det finns flera forum på nätet för samlare av fotogenlampor. Många som samlar på lampor, samlar också på fotogenkök, i båda fallen har man ca 150 års produktion att samla på!

Jag har bara sådana med veke, företrädesvis så små som möjligt och sådana som är av blått och rött glas. Men självfallet så smyger det sig in en massa annat också!! Ska googla lite på forumen du nämner, tack för tipset! Biltema är noterat, tack!!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon