hertat
Jag bor i växtzon 3 och har precis planterat ett spaljéäppelträd. Det ska stå mot ett spaljéstaket i tomtgränsen.

Hur börjar jag för att det ska bli rätt?

Ska jag beskära i höst eller vänta till i vår. Jag tänkte behålla 3 grenar men hur långt ut ska jag beskära dem?

Finns det någon bra bok om spaljering av fruktträd?

Hälsningar Hertat
Fenja
Kanske har du hjälp av detta:

CITAT (Cilla @ 27-10-2003, 22:44) *
Snabbast får man fram frukt på äpple om man sträcker grenar till ett mer horisontalt läge, som t ex vid spaljéring i olika former eller häckar, t ex lepagehäck som bildar vackra bågar. Då stannar grenarna av i växten, men i lepagefallet med bågformer får man fram både fruktved och viss grenväxt samtidigt.

Lepagehäck, kan också användas som 2 meter hög berså

Palmett, kan användas som fristående häck, berså och mot vägg.

Verrierpalmett, vanligast mot vägg. Lite knepig att få till de första åren. Passar bra om man bor i ett för kallt eller blåsigt läge för vissa päronsorter - husväggen och marken intill huset skapar varmare zon.

Solfjädersform, blir ett vackert tvådimensionellt träd invid vägg. Kan planeras så att det blir symmetriskt, eller helt enkelt bara klippas till så att det inte växer ut från väggen. Passar för sorter man inte kan klippa som de tidigare, t ex körsbär, persika och plommon.

Allra snabbast går det om man använder svagväxande grundstammar och ynpar på sorter på dessa (eller köper en färdigympad spaljé), men en egen frösådd blir mycket större och har möjligheter att bära mycket mer frukt. Dessutom lever grundstam till frösort längre, som sagt.

Mvh
Fenja
Therése E
Hej!

Grattis du har ju kommit igång? Jag har inte ens kommit till beskärning, fastnade redan på plantskolan. Hade tänkte köpa äppelträd för en äppelhäck idag, men blev så förvirrad. Den ena sa at jag skulle ha spaljéträd, men de hade ju bara en gren åt vardera hållet, det blir ju inte så mycket av. Sen fickjag rådet att köpa kordongträd, men de är ju mest en stam, så får man väl sätta dem väldigt tätt? Den måste inte vara snyggt vågrätt snör-rät, eftersom den är en häck snarare än en spaljé.

JVad hade du för träd? Spalje, spindel, kordong, vanligt? Jag har tänkt mig en häck längs en del av tomtgränsen, ca 5-6 meter lång, som gärna få bli inst 2 m hög. Den kommer stå längs en mur som är ca 80 cm hög. Så; vad ska jag egentligen köpa för grundträd? Och hur tätt ska de stå? Och är det ok att plantera nu i september, eller bättre att vänta på vår? De kostar ju 3-500 kronor styck så man vill ju inte chansa hejvilt...

Tacksam för alla råd!

/Therése
Cilla
Hertat - vänta med beskärning åtminstone till i vår, kanske även till våren därpå eller sensommaren... Låt plantan först etablera sig, och för det behöver den grenar och blad.

Hur du sedan ska beskära går inte att säga utan bilder och beskrivning av hur du vill att resultatet ska bli i framtiden, dvs om 5-10 år.

Therese. du har åtminstone ett svar på det andra stället i denna avdelning där du ställde samma fråga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon