Full version: Agave och Aloe
IngeUppsala
När skall man plantera om agave och aloe? Skall det vara kaktusjord? De är rätt små och står i 12 resp 18 cm krukor nu.
Fenja
Är krukorna fulla med rötter så kan du plantera om dem nu, annars kan du vänta till våren då de kan behöva lite extra näring för att sätta fart igen. Jag odlar båda i vanlig krukväxtjord, men det fungerar säkert utmärkt med kaktusjord med.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
har du agaven ute under vår-sommar-höst? eller har du den inne året runt , har du den ute måste agave ha väl dränerat annars ruttnar den i krukan .
blomje
Aloe Vera som är min specialitet behöver väldränerad jord och jag föredrar kaktusjord eller blanda ut vanlig med lite sand. de behöver inte planteras om annat än om den blir för tung så att krukan välter. De har inte så mycket rötter när de är små och när de sedan växer finns det lite annat man kan göra för att få dem snygga och så att de förökar sig.
IngeUppsala
Tack, tack - nu känns det tryggare! Mina små plantor klarar sig nog ett tag till!
Hälsningar!
Dito Verde
CITAT (blomje @ 04-09-2007, 20:25) *
Aloe Vera som är min specialitet behöver väldränerad jord och jag föredrar kaktusjord eller blanda ut vanlig med lite sand. de behöver inte planteras om annat än om den blir för tung så att krukan välter. De har inte så mycket rötter när de är små och när de sedan växer finns det lite annat man kan göra för att få dem snygga och så att de förökar sig.

Hej
Jag undrar vad du menar med "lite annat man kan göra för att få dem snygga och så att de förökar sig"
Är detta en Aloe Vera? Vad skulle du göra med den för att snygga till den? Jag har haft den stående ute och helt glömt av den.
I vintras hade jag den inne i ett badrum och glömde den där också. Nu tänkte jag kompensera den genom lite omvårdnad men vet inte hur.
Tacksam för råd.

[attachment=7077:hemma_003.jpg]
MariaS
CITAT (Dito Verde @ 05-09-2007, 19:10) *
Hej
Jag undrar vad du menar med "lite annat man kan göra för att få dem snygga och så att de förökar sig"
Är detta en Aloe Vera? Vad skulle du göra med den för att snygga till den? Jag har haft den stående ute och helt glömt av den.
I vintras hade jag den inne i ett badrum och glömde den där också. Nu tänkte jag kompensera den genom lite omvårdnad men vet inte hur.
Tacksam för råd.

[attachment=7077:hemma_003.jpg]

Visst kan du få vera från denna aloen som alla aloe. Men om det är en av de arter som används medicinskt är lite svårt att säga på detta kortet. Många arter är förvillande lika på bild. De är trots allt 327 st och bara ett fåtal används inom medicin.
Ingen Aloe gillar om det är för hög mullhalt i jorden. De har väldigt lätt för att ruttna om det blir för fuktigt under en längre tid. Jag brukar därför blanda planteringsjord med hälften sand till mina aloe. Sen gillar aloerna att torka ut mellan vattningarna, så bästa knepet är at vattna en ggr/månad och låta vattnet rinna igenom krukan ordentligt. Sen häller man av överskottsvattnet och väntar en månad igen. Gör man så här, får man snart både "bebisar" och blommor.
blomje
[attachment=7110:DSC00203.JPG]Jag menar när så här:
börja med att skära av bladen längst ner som blivit gula och fula och spara bara de som fortfarande strävar uppåt. Om det ser kalt ut nertill (som ovan) så passa på att plantera om växten och sätt ner den djupare. Instämmer helt med tidigare svar om jord och vattning. Ställ den sedan vid ditt soligaste fönster. Som syns på bilderna har jag satt vanliga stödbågar runt också för att stötta de tunga bladen.
Jag tycker annars att din aloe ser fin ut upptill och som sagt svårt att svara på om det är en Aloe Barbadensis Miller eller ej, men det kan det vara. Bifogar mina som jag vet är äkta eftersom de är plockade på ett sådant odlingsfält. En av mina blommade fint förra året då den var ca 4 år gammal.
[attachment=7109:DSC00201.JPG]
Dito Verde
Hej igen
Först måste jag be IngeUppsala om ursäkt för att jag knyckte tråden.

Tack för svaren. Nu undrar jag bara en sak till;
När är det dags att ta in den? Tål den lite frost?
/peggy
blomje
Den måste absolut in innan frosten, annars blir den som med gurka som legat för kallt i kylen... den innehåller också så mycket vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon