makamogu
Jag ska plantera krypande marktäckare ( t ex liten stefandra) alternativt klätterväxter i en liten slänt. Ska jag då plantera dem längst ned i slänten eller högst upp?

Jag tycker mig ha läst lite olika information. Beror det kanske på åt vilket håll slänten vetter? Min slänt lutar åt öster.

Jag vill ju liksom inte plantera dem högst upp på slänten bara för att se dem breda ut sig över gräsmattan och lämna slänten nedanför bar...
Fenja
Vill du att de ska täcka slänten fort så ska du plantera i hela den med jämna mellanrum.
Mvh
Fenja
makamogu
Tack Fenja,

jag inser att jag behöver förtydliga att "slänten" inte är så bred eller lång kanske det heter... Vår gräsmatta avslutas med en sluttande yta på cirka 1 m ned till en avsats där häcken står.

Om jag planterar Stefanandra så får jag alltså inte plats med två stycken mellan gräsmattan och häcken. Jag kanske bör plantera dem mitt i slänten med cirka en meters mellanrum längs med slänten/gräsmattan. Eller plantera varannan lite längre upp och varannan lite längre ned för att inte bara få en lång rad. Dessutom kommer ju i alla fall hälften av buskarna att växa åt rätt håll...
Fenja
Det där med att plantera varannan högre och varannan lägre tror jag på, det kommer att se mer levande ut!
Mvh
Fenja
Eva 33c
Jag tror (obs! - tror) att det är ljuset och tyngdlagen som avgör vilket håll växterna växer. I första hand kommer de att sträva mot ljuset, för det mesta åt söder då. Vilket i ditt fall skulle betyda snarare åt sidan än upp eller ner. Men om det är en rankande växt och sluttningen stark kommer förstås tyngdlagen att gör att de också faller neråt. I en norr sluttning kanske de skulle sträva uppåt. Jag har stephanandra i en södervänd , ganska svag sluttning och där växer de inte utpräglat åt något speciellt håll. Bäst är förstås att prova och se. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon