Full version: Physalis i växthuset
Sollan
Jag har 4 jättestora physalisplantor i växthuset. De har massor av frukter men de vill inte mogna. Har satt på värmefläkten sedan länge för att hålla tempen åtminstone runt 10 grader.
Kommer de att hinna mogna? Jag kan inte flytta dem inomhus de är som sagt bamsiga....
rosita
De brukar ta lång tid på sig att mogna. Synd att du inte kan ta in dem! Förra året tog jag in mina physalisbuskar och skördade bär nästan fram till jul!
Tosan
Ifjol fick jag ta in mina för att de skulle mogna, och åt physalis nästan fram till jul... Och det verkar som jag får göra likadant i år...
Sollan
Jäklars... mina är 1,5 meter höga... och yviga.... och har många stammar....
De står alltså inte för sig själva någonstans. Jag är rädd att de bryts sönder. Men OM jag lyckas baxa in dem i källaren med lysrör lite vid sidan om, kommer de att orka mogna då?
ingrid fuxwall
Mina var ungefär så stora, förra året, och nekade mogna ute men inne. Så hela november och december njöt jag av dem.

Lycka till och hoppas inte för mycket går sönder vid transporten, men så måste du ju räkna lite på det - kostnaden för lysrören och bären
Sollan
Får killa sambon under hakan lite så kanske jag får in dem... Vore så roligt att få äta egna physalis!
Gillan
Hmm, om jag har förstått det hela rätt efter att ha sått Physallis i flera år nu.................så kan man tydligen inte riktigt lita på de fröer man köpt och sått. Jag har köpt fröer som kallats " Gyllenbär", men som visats sig vara både Tomatillos och Kapkrusbär. I år har jag "fått" en planta av ett "riktigt" Gyllenbär. Den har gett rikligt med frukt, är tyvärr något mindre än vad man kunde tänka sig, men den ska jag absolut ta fröer från.............som sagt små, men otroligt goda tummenupp.gif
johanna_zon3
Hej! Jag har också en Physallis-planta i växthuset som måste in till hösten.
Jag undrar om man behöver extrabelysning eller räcker det med ett fönster i söderläge?
Mvh Johanna
MariaS
Om det skulle gå av grenar vid flytten, är de ganska lätta att rota om i kruka. Det var på det viset som jag började föröka mina phyllisar och numera skördar jag under hela året istället, eftersom jag regelbundet tar sticklingar.
Mu i myllan
CITAT (Gillan @ 04-09-2007, 21:03) *
Hmm, om jag har förstått det hela rätt efter att ha sått Physallis i flera år nu.................så kan man tydligen inte riktigt lita på de fröer man köpt och sått. Jag har köpt fröer som kallats " Gyllenbär", men som visats sig vara både Tomatillos och Kapkrusbär. I år har jag "fått" en planta av ett "riktigt" Gyllenbär. Den har gett rikligt med frukt, är tyvärr något mindre än vad man kunde tänka sig, men den ska jag absolut ta fröer från.............som sagt små, men otroligt goda tummenupp.gif

Kan det vara så att Gyllenbär inte är den sorten vi köper i butiken. Jag köpte frö från Bröderna Nelson. Det blev som en minivariant med en svag smak av mandel/nöt. Känner du igen beskrivningen?

Jättegoda, inte så söta och jag har skördat (plockat från marken för de tycks falla av när det är dags) mängder sedan mitten av juli. Sådde v 8 och har dem i växthus. Bra tips att ta sticklingar istället för att baxa in plantorna. Det lär räcka mer än väl.
Eva 33c
CITAT (Mu i myllan @ 06-09-2007, 12:48) *
Kan det vara så att Gyllenbär inte är den sorten vi köper i butiken. Jag köpte frö från Bröderna Nelson. Det blev som en minivariant med en svag smak av mandel/nöt. Känner du igen beskrivningen?

Jättegoda, inte så söta och jag har skördat (plockat från marken för de tycks falla av när det är dags) mängder sedan mitten av juli. Sådde v 8 och har dem i växthus. Bra tips att ta sticklingar istället för att baxa in plantorna. Det lär räcka mer än väl.

Du har rätt, den physalis man köper som frukt i affären, även kallad Kapkrusbär (P. peruviana ), är en annan art än gyllenbäret (P. pruinosa tidigare, numera P. grisea) som också kallas Markkörsbär, som du säker förstår varför ...
Kan man låta bli att äta upp de så fort de fallit ner, och låta ytterhöljet blir blekgult och prassligt, så blir de sötare i smaken. Men det är ju svårt att vänta...

Är det någon som har gjort en lyckad övervintring av denna art? Eller tjänar man inget på det, med tanke på att de ju faktiskt ger mycket frukt även vid ny frösådd varje år.
Tosan
Mamma övervintrar sina inomhus i ett ganska svalt rum, och tar sticklingar till våren... Hennes moderplanta är nu 3 år tror jag.
Själv tänker jag testa att klippa ner dem när de mognat och ställa dem under lysrör.
Eva 33c
CITAT (Tosan @ 06-09-2007, 13:54) *
Mamma övervintrar sina inomhus i ett ganska svalt rum, och tar sticklingar till våren... Hennes moderplanta är nu 3 år tror jag.
Själv tänker jag testa att klippa ner dem när de mognat och ställa dem under lysrör.

Och du är säker på att det är Gyllenbäret och inte Kapkrusbäret vi pratar om nu? Du får ursäkta att jag är lite petig här, men de flesta som har övervintrat "physalis" verkar ha odlat kapkrusbäret. Du skriver "när de mognat" och det är därför jag frågar, för gyllenbären ger mogna bär kontinuerligt from juli hos mig, då sås de i februari-mars. Mina står i markbädd så det är inte aktuellt att ta in de stora plantorna överhuvudtaget. Men en stickling kanske man kan testa...
Tosan
Ja, jag är ganska övertygad om att det är gyllenbär. Själv har jag sått gyllenbär och de är identiska i både utseende och smak.
Mamma sticker nog i april kanske, så de kommer kanske igång lite senare.
Ifjol sådde jag i mitten-slutet av mars och de mognade inte heller förrn de kom inomhus, och jag stack av dem ganska sent i våras. Den här gången tänker jag ta sticklingar tidigare så kanske jag åxå får smaka på solmogna bär smile.gif Physalissådd hos mig är nämligen inte särskilt framgångsrik... sad.gif
fruberglund
Spinner vidare på denna fråga och undrar om man kan ta in ej mogna frukter och lägga inne att mogna som man gör med t.ex. tomater. De som finns i butik måste ju vara plockade innan de är mogna annars skulle de ju vara övermogna när man köper dem?

Har 10 plantor (Gyllenbär som jag fått som frön av Boxer här på Odla wink.gif ) som står ute på friland med massor av bär, har plockat 2 st minimala som var nästan färdiga och de var sååå goda. Blommar fortfarande gör de också. Kanske man kan gräva upp 1 st planta och övervintra i kallgarage?
Tosan
ifjol ramlade mina ofta av innan de var riktigt mogna, men jag la dem i en skål och lät dem mogna på smile.gif
MariaS
De flesta mognar ganska snart efter det att man tagit in dem. Så det är som fru berglund tror, de är som tomater. (Familjen Solanaceae) De som mognar sist smakar som de i affären och det kan väl vem som helst stå ut med, så länge det är hemmaodlat........
Mu i myllan
Tja, släkt är de ju och det går ju att ta sticklingar av tomater så varför inte testa det man är nöjd med. Min melon gick av i våras men den gick igång på lite vatten och jag har fått åtskilliga tomater på tjyvar som jag inte velat kasta för att de varit i blom. Ibland missar man dem ju och de växer sig riktigt stora...

Mitt enda bekymmer är att gyllenbäret så lätt åker på spinn men det får ju inte stoppa ett försök.
Tosan
Nu får jag ju erkänna mitt misstag. Svarade tvärsäkert att det min mor övervintrar inne minnsann är gyllenbär. Idag när jag bar in dem upptäckte jag att den jag fått av mamma var lite kladdig och började syna och de är inte alls identiska som jag tyckte.
Så med andra ord lär det ju då va kapkrusbär hon övervintrar, då mina egna frösådda är gyllenbär.
MariaS
Men då lär vi snart få reda på om det går...
ingrid fuxwall
Själv har jag sått gyllenbär i år och redan burit in krukan och ska försöka övervintra den, på samma sätt som jag hållt liv i "kusinen" Phyllis några år.

ingrid
Lady Hamilton
Här har jag skrivit om mina erfarenheter av odlingen i år

Physalis tråd (Physalis, Kapkrusbär / Gyllenbär)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon