Full version: Gröna tomater
Wilmer
Jag har alltid gjort syltade gröna tomater etc. av de tomater som inte hinner mogna. Men nu börjar jag undra om det kan vara farligt att äta gröna tomater, av samma anledning som man inte ska äta gröna potatisar. (Det där ämnet jag inte minns namnet på).

Någon som vet något?

Wilma
ingrid fuxwall
Skulle det vara giftigt tror jag många skulle dött betydligt tidigare än vad de gjorde.
Tycker det är en ganska stor skillnad mellan gröna potatisar och tomater, men jag har kanske fel och hoppas någon klokare kan svara
Tosan
Det gröna i potatis är ju solanin som blir pga för mycket ljus... Gröna tomater är ju bara omogna.
Wilmer
Gröna tomater är ju gröna pga för LITE sol ljus, just det! Kanske svaret på frågan, vi får se om någon annan vet säkert..

Wilma
Piccante
CITAT (Tosan @ 04-09-2007, 21:07) *
Det gröna i potatis är ju solanin som blir pga för mycket ljus... Gröna tomater är ju bara omogna.

Det gröna i potatis är klorofyll, dvs samma gröna färgämne som alla gröna växtdelar har inklusive gröna tomater. Solanin i potatis är färglöst.
ingrid fuxwall
CITAT (Wilmer @ 04-09-2007, 21:13) *
Gröna tomater är ju gröna pga för LITE sol ljus, just det! Kanske svaret på frågan, vi får se om någon annan vet säkert..

Wilma

Stämmer inte - inte tillräckligt mogna.

För jag är 100 på att om de får sitta kvar på busken tillräckligt länge så blir de röda/gula/oranga eller vad det nu var meningen att de skulle bli.

Tycker du att det är riskabelt att äta syltade gröna tomater tycker jag att du ska förvara dina tomater så att de mognar angel_not.gif
Wilmer
Jag började fundera över detta när jag läste en tråd här (som jag inte hittar nu förstås). Det var någon som skrev om detta i relation till att tomater o potäter är släkt.

I år blir det bara tomater som mognar på busken och några få som mognar på fönsterbrädan, så jag behöver inte oroa mig på ett år minst!! Andra år när det faktiskt växt lite i trädgårdslanden har det blivit kilovis gröna över när frosten kommit... Det var då det. Suck.

Wilma
Tosan
CITAT (Markus_H @ 04-09-2007, 21:17) *
Det gröna i potatis är klorofyll, dvs samma gröna färgämne som alla gröna växtdelar har inklusive gröna tomater. Solanin i potatis är färglöst.

Hoppla, nu fick man lära sig nåt nytt om det man fått veta sen man var liten smile.gif Man blir aldrig fullärd

Men är det inte så att gröna potatisar trots allt innehåller för mycket solanin? Eller är det fel åxå?
Wilmer
Nu ger jag mig in på djupare vatten. Är det inte så att solaninet bildas när potatisen växer/förvaras ljust och sättet vi ser det på är att potatisen blir grön. Men det gröna i sig är ofarligt klorofyll, det fungerar dock som en "indikator".

Minns jag rätt?

WIlma
Margith
CITAT (Wilmer @ 04-09-2007, 21:34) *
Nu ger jag mig in på djupare vatten. Är det inte så att solaninet bildas när potatisen växer/förvaras ljust och sättet vi ser det på är att potatisen blir grön. Men det gröna i sig är ofarligt klorofyll, det fungerar dock som en "indikator".

Minns jag rätt?

WIlma

Ja, så har jag fått lära mig det. Det är alltså därför som det inte räcker att skära bort det gröna på potatisen, utan hela potatisen ska kastas.
Men att tomater skulle innehålla solanin har jag då aldrig hört.
Eftersom det är ljuset som orsakar solaninet i potatisen borde ju, rimligtvis, röda tomater vara klart mycket mer giftiga än gröna g.gif

Fortsätt att äta syltade tomater, det har jag gjort i snart 50 år och jag mår alldeles utmärkt fortfarande!
storm
Solanin i gröna tomare?? g.gif Näääää det har jag aldrig hör men jag måste nog forska i det.

Jo hittade på goggel ,Tomatin ett ämne som liknar solanin.man ska inte vräka i sig gröna tomater.
Wilmer
Innehåller de TOMATIN, det är ju helt fantastiskt!!! Det är ju en av mina favorit whiskeys bravo.gif Måste genast skörda gröna tomater whist.gif

Nej, skämt åtsido, då var det något i den stilen jag läste sist. Men lite syltade tomater och lite marmelad kan jag unna mig.

Wilma
storm
Jaap det ska jag med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon