Full version: Övervintra
ingrid fuxwall
Har grävt upp en massa perenner (kungsljus, julrosor, astible, flox, jättenattljus och en massa andra sorter) och placerat i plastkrukor och slogs nu av hur ska jag övervintra dem?

Någon som har tips?
Funderar på om man ska gräva ner krukorna, men var? I jord eller komposten.

ingrid
Cacki
Gräva ner krukorna verkar vara en bra idé. Det spelar nog inte så stor roll var bara det är bra dränerat. Men är komposten för näringsrik kanske dom har svårt att mogna av för vintervilan
Christina i Småland
Jag tycker att du ska fylla en pallkrage med sand och gräva ner krukorna där. Så har jag tänkt göra med en del perenner som jag inte hittat någon plats till ännu.
/Christina
ingrid fuxwall
Tack för Era svar, men hur gör man om man inte har pallkragar?

ingrid
Krolliljan
Vilken zon bor du i ?
Gåsis
Jag övervintrar en hel del såna plantor i potatislandet som ju är ledigt hela vinter. Men dom får stå utan krukor. Jag har förstått, tror jag, att det är lättare längre söderut att jordslå krukor och få plantorna att överleva än det är här i zon sju.

/Åsa
ingrid fuxwall
CITAT (dagliljan @ 05-09-2007, 21:19) *
Vilken zon bor du i ?

Tveksamt men två eller tre, även om det borde vara ett

CITAT (Gåsis @ 05-09-2007, 22:11) *
Jag övervintrar en hel del såna plantor i potatislandet som ju är ledigt hela vinter. Men dom får stå utan krukor. Jag har förstått, tror jag, att det är lättare längre söderut att jordslå krukor och få plantorna att överleva än det är här i zon sju.

/Åsa

Även mitt potatisland är tomt under vintern men varför ska det gå bättre att överleva utan kruka ?
Gåsis
Du får inte fråga så svårt, jag vet inte g.gif Det är väl något jag har läst någonstans och sen bara kommer ihåg att men inte varför tongue.gif Sen är det riktigt mycket skillnad på zon två och sju så jag borde kanske inte komma med några goda råd alls...

/Åsa
Cacki
Jag har hört lite olika med det där om kruka eller inte kruka. En del säger att bara inte krukan är genomrotad med en massa rotsnurr och så, så är det bättre att låta den vara kvar för att inte störa rötterna i onödan. Men då är det viktigt att den står väldränerat eftersom krukan hindrar vattnet att tränga undan en del. Det är också lättare att flytta plantan när den ska planteras på den slutliga platsen (även det med tanke på att inte skada några rötter i onödan.
Andra säger att man ska ta bort krukan eftersom det helt enkelt är det naturligaste för plantan.
Jag tror nog också att det beror mycket på vad det är för växter och hur känsliga dom är. Kan även tänka mej att man kanske ska ta hänsyn till vilken tid man helst ska plantera växten, typ höst eller vår. Är det höstplantering som gäller för växten så går det säkert bra att avlägsna krukan.
Krolliljan
Jag bor i zon 1.
Jag övervintrar alltid mina krukor terrakotta som plast, etablerade som småplantor, på baksidan av huset, alldeles intill huset, i lä, på lastpallar.
Det skulle vara om vintern smäller till ordentligt ngn gång så kanske ngn växt skulle kunna dö, men än så länge har det inte hänt.
Jag har kanske haft tur. unsure.gif
Jag har lagt lite granris över vissa ngt år för att skydda lite.

Men det är klart det är ju lite på vinst och förlust . confused.gif
MariaS
Har man inte pallkragar, kan du ställa krukorna som dom är på marken (Om du inte är drabbad av snigel förstås). Utanför de yttersta krukorna bygger du en vall av antingen: jord, torv, halm, flis, bark eller liknande. Lika hög som krukorna och ca 15 cm ut. Detta klarar de flesta krukade perenner.
Problemet med krukor är att rötterna är mer utsatta för kyla i kruka än de är i marken. Rötterna kan producera en större "sockerzon" runt sig i en rabatt, medans krukan inte blir större än den är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon