Jennie123
Snygg är väl en smaksak förstås men kanske jag kan få några tips.
Har nu tröttnat rejält på tagetes i lådorna. De är extremt tacksamma och blommar precis hela sommaren utan att bråka men någon annan växt måste det bli till nästa år.

Det vore smart med något långlivat
Roligt med lite volym (lite upp och lite häng)
De flesta färger funkar (utom rosa som skär sig mot huset)
Tåla lite torka ibland (och värme)
Tåla att bli regnade på

Att växten ska uppfylla alla dessa kriterier är väl en utopi men några i alla fall.
Olika vindor har jag funderat på. Är de bra i blomlådor?

Tacksam för tips
Alexander-VG-zon3
av ettåriga kan du ju ha sommarmalva eller verbena och lobelia eller murgröna som täcker marken och hänger . verbena och sommarmalva tål torka och vind och är fleråriga med frön och verbenan är perenn i milda områden .
cecland
Marguiriter håller sig fina väldigt länge, bara man klipper bort vissna blommor då och då. Penséer är också tacksamma tycker jag, men kräver ordentligare rensning av vissna blommor för att fortsätta blomma rikligt.
Krolliljan
Något som inte blommar länge men väl håller länge när de börjar blomma är rosenskäror.
I år har jag satt i balkonglådor, förutom i landet. De i balkonglådorna är enorma och de har och kommer att glädja mig länge ( hoppas jag).
De är så stora att jag har fått ställa dem på en bänk så att de kan luta sig mot räcket. smile.gif
Mu i myllan
[attachment=7104:DSCN2732_edited.PNG]Million Bells fyller och hänger lite lagom. De fyller lätt 40 cm på bredden. Ett par Snowflake/Bakopa i vardera änden ger lite variation.

I min ena låda har jag satt Rosenskära krasse och en Million Bell. Den sistnämnda kvävdes av övriga kompisar... Trodde det skulle bli tvärt om men krasse är inte att leka med. Inklämda i samma låda finns också lite murgröna, silvergirglang och hängpelargon. Undrar var dom tog vägen unsure.gif
[attachment=7103:DSCN2730.JPG]
Bilderna är från 14/6 i år
Betty
Bacopa/Snöflinga blir maffig i balkonglåda.
Helichryssum: finns både grön, varigerad och lime
Vanlig Slingerkrasse hade jag en gång i balkonglåda, hängde ner jättefint och lyste upp med massor av blommor från ljust gula via orangea toner ända till varmt röda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon