Full version: Clematisplantering
skogstroll
Jag ska sätta ett antal klätterväxter på sidan av min yttertrappa där det nu sitter ett nät, och tanken är väl att clematis är det lämpligaste (eller gärna förslag på annat). Vore kul att ha olika sorter som blommar vid lite olika tid på året om det går. Tacksam för tips! thanks.gif
cecland
Det finns OTALIGA sorter... i alla färger, höjder, lägen m.m.

Kolla här på Clematis on the web, du kan söka på färg t ex och få fram massor av bilder:
http://www.clematis.hull.ac.uk/

Själv gillar jag enkla blommor, t ex Mme Julia Correvon.
Lady Hamilton
Purpurea plena Elegans o Gullclematis är vackra [attachment=7074:PICT8555.JPG] [attachment=7075:PICT6617.JPG]

sedan gillar jag även min "Multi Bleu" [attachment=7076:PICT8554.JPG]
skogstroll
Oj vad fina, ja det är väl en djungel giggle.gif
Sollan
"Summer Snow" rekommenderar jag om du har gott om plats. Mängder av små vita blommor från juli långt in på hösten. Växer så det knakar, blir 5-6 m hög på en säsong. Klipps ned om man tycker den blivit för stor, tål även att stå lite skuggigt. Jättetacksam!
Kajsa
Här några av mina favoriter

Etile Violett, en Viticella som blir stor och klipps ner på senhösten

The President, tidig storblommig, putsas bara

Hagley Hybrid och Södertälje E, båda blommar senare av sommaren
Södertälje E är en jätte, fick flytta den.

Emilia Plater, Viticella blommar senare, blir ca 3 m

Miss Bateman, tidig storblommig har flera av denna favorit

Sommer Snow, en rysk jätte, det tog 4 år innan den blommade
och jag hotade med uppgrävning och klängros, då

Har fler klematis i mitt album. Finns det klematissteklar där du bor så måste man välja bort en del tidiga sorter, dom är hopplöst svåra få bort, vi har tyvärr det i vårt villaområde och köper nu bara Viticella och storblommiga sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon