Full version: beskära nytt träd?
swecul
var igår och köpte och planterade ett nytt äppelträd och undrar bara om man ska låta det vara
eller beskära det på en gång för att forma det inför framtiden?
Digger
Experterna här tycker att man ska ligga lågt med beskärning första åren. Jag har nyss för första gången kapat ett par grenar längst ner på mitt träd som planterades för två år sen. I år har trädet verkligen vuxit till sig, stammen längst ner är ungefär lika tjock som en gurka och stubben där ympningen sitter är jättetjock som en apelsin. Det kommer smågrenar och blad överallt. Jag tror det trivs. Har kört med gröngödsling i år, har en stor cirkel runt trädet utan gräs.

Enda funderingen jag har är hur man ska göra med toppen. Jag låter den växa men nu har det blivit två toppar verkar det som! Ska man spara en av dom? Kanske nåt att göra i vår i så fall?
Wetter
Ja man bruckar låta träden var i två års tid.
cia73
Jag vill komma med ett enkelt tips på hur du minskar behovet av beskäring: Då de nya årsskotten är ca 10-15 cm långa(kring midsommar) tar du och sätter en klänypa runt stammen strax ovanför den nya kvisten och då får du den vinkel som alla vill ha på sina fruktträd. smile.gif Då har du färre grenar som växer fel och du behöver inte beskära. Efter 2 veckor har grenen accepterat sitt nya växtsätt och du kan ta bort klänypan. Fungerar endast på unga träd och så länge de nya grenarna är mjuka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon